Trängselfråga för Trosa
I januari startar försöket med trängselavgifter för att pågå fram till augusti. Sedan ska stockholmarna säga ja eller nej i en folkomröstning. Men de som bor i kranskommunerna, som inte har cykelavstånd till jobbet, har däremot inget att säga till om.
Även om det är Stockholm som genomför försöket är det ingen intern angelägenhet för huvudstaden. Flera kommuner har redan genomfört egna folkomröstningar där hela 80 procent, föga överraskande, säger nej. Trosa som också har en stor pendling till Stockholm bör självklart få säga sitt.
Stockholm säger sig äga frågan, men sist och slutligen är det regeringen som avgör. Då är det rimligt att den tar hänsyn till vad fler tycker.
Syftet att styra bort biltrafiken från city är naturligtvis utmärkt. Men varför kasta ut 3,3 miljarder på ett försök innan man har fått fram godtagbara alternativ till bilen? Senast i går stod tågtrafiken vid Årstabron stilla stora delar av dagen och orsakade pendlarkaos i både nordlig och sydlig riktning. Problemet är att tågen som är fullpackade går allt för sällan även i vanliga fall och kommer ofta för sent.
Rätt ordning vore att först bygga ut tågtrafiken och de allmänna kommunikationerna och sedan införa miljöavgifter. Nu är risken stor att det blir sämre att åka bil utan att det blir bättre att åka kollektivt.
I alla andra sammanhang talar Mälardalspolitikerna alltid om att öka rörligheten i regionen. Det här försöket riskerar att få helt motsatt effekt. Därför bör fler följa Trosa-alliansens exempel och kräva folkomröstning nästa höst. Regeringen, vilken den är blir, måste lyssna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!