Trög start för etanol i Gnesta
Miljöbilar kan numera tanka etanol i Gnesta. Men än så länge går försäljningen trögt. Enligt Pierre Tolf, stationschef på Statoil, kan en orsak vara att det inte är billigare att tanka etanol än bensin. Nu öppnar miljödepartementet för att göra det lönsamt att tanka etanol.
Vi måste se till att det finns förutsättningar att tanka billigt och köra den här bilen billigt, säger Tomas Uddin, pressekreterare hos miljöminister Andreas Carlgren.
I dag är etanolen, E85, billigare per liter än vanlig bensin. Däremot går det åt mer etanol än bensin och miljöbilarna måste tanka oftare. I slutändan blir det snarare aningens dyrare att köra på etanol.
Det gör ju att personer kanske köper miljöbil, för att de tjänar på det och slipper trängselskatt, men sedan tankar den med vanlig bensin, säger Pierre Tolf.
Etanolpumpen har funnits i Gnesta i tre månader, men än så länge går försäljningen dåligt.
Det är ganska trögt än så länge, men man får nog ge det tid.
Däremot ökar försäljningen av diesel i jämförelse med bensin.
Det är lite synd eftersom diesel är mer miljöförstörande. Därför är det synd att man inte tjänar på att använda etanolen. Det har kommit in flera på macken som funderar på att byta till miljöbil, men sedan blir det inte av eftersom etanolen inte är billigare.
Trots att statsminister Fredrik Reinfeldt tidigare har sagt att en prisreglering av olika drivmedel inte vore bra säger alltså Tomas Uddin på miljödepartementet att regeringen vill komma åt problemet att folk tankar sina miljöbilar med vanlig bensin.
Vi vill se en helhetslösning. Det ska vara så att man inte bara enkelt kan köpa den här bilen utan det ska vara enkelt att köra den också, säger han.
Om det blir subventionering eller hur det utformas är inte färdigt i dag. Hur vi ska göra måste vi återkomma till.
Han vet heller inte när de nya förslagen om miljövänlig bilkörning kommer.
Per Dellrud byggde första etanol-rallybilen
Per Dellrud i Gnesta byggde om motorn på sin gamla rallybil så att den går på etanol.
Det är hur lätt som helst, säger han.
Det var när det diskuterades om att katalysatorer på rallybilar inte fungerar som Per Dellrud kom på idén att låta sin gamla Opel från -78 gå på etanol.
Som spannmålsodlare är man intresserad av etanol. Vi ska värna om åkermarken.
Eftersom hans bil är av den äldre sorten blev det lite knepigare att göra om motorn. Munstyckena i förgasaren var för små och tillräckligt stora fanns inte att hitta. Det blev till att borra upp dem för att motorn ska få tillräckligt med bränsle.
Han hinkar ju soppa den här, förklarar Per Dellrud om sin rallybil.
Ett problem med etanolen är att det är svårare att starta motorn när den är kall. För att komma undan det problemet lät Per Dellrud sätta dit en tryckknapp som sprutar eter på motorn. Eter kan fungera som startgas.
Jag hittade på en anordning med en tryckknapp. Jag ser bara möjligheter. Om det finns någon liten svårighet så löser man ju den.
Det var för ett drygt år sedan han lät bygga om motorn. Då var det den första rallybilen med förgasare som gick på etanol, enligt vad Per Dellrud känner till i alla fall. Nu finns det några till.
Han kallar sig miljövän. Men på rätt sätt han är ingen miljöpartist, betonar han.
Huset värmer han upp med havre och han tittar just nu på hur han ska kunna få traktorerna att gå på pressad rapsolja.
Nu finns det möjligheter att göra saker för miljön, säger han.
Det är bara fantasin som sätter gränser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!