Trosa får 31 nya parkeringsplatser
Nu ska planerna för busstorget och Skolparken i Trosa äntligen förverkligas. Ett uppfräschat centrum och 31 nya parkeringsplatser blir resultatet.
Busstrafiken kommer att gå över Industrigatan istället för som nu på Ådavägen, och sedan vända nere i hamnen.
Förhoppningsvis blir det tre nya hållplatser på Industrigatan, och två stycken vid Östermalmsvägen. På det här viset når vi fler personer med kollektivtrafiken, säger Mats Persson, ingenjör på tekniska kontoret i Trosa kommun.
Parkeringen nere vid hamnen kommer att finnas kvar. Den enda förändringen blir skyltar för linjetrafiken.
Bilisterna kan se fram emot en ny parkering i Trosa centrum när det gamla busstorget byggs om och ger plats för 31 bilar. Trafiken på Östra Långgatan blir dubbelriktad mellan Bryggargränd och busstorget. Detta för att få bort den tunga trafiken med leveranser till Ica och Systembolaget som i dag tvingas köra genom den gamla kåkstaden.
För att göra dubbelriktningen möjlig ska vägen breddas mellan pizzerian och bankhuset. Dessutom kommer parkeringen på vänstra sidan utanför Ica att försvinna.
En annan effekt av trafikomläggningen är att 30-skyltningen i staden troligen kommer att rama in en längre vägsträcka än i dag.
Jag skulle tro att 30-sträckan behöver förlängas från Skärgårdsgatan till ungefär Gustavsbergsgatan, säger Mats Persson.
Snyggare ska det bli också, med mindre damm och nya träd, lovar Mats Persson. Vid gamla busstorget ska Klotkörsbär planteras, och på grusplätten mellan Konsum och Posten i Skolparken blir det nyanlagd munksten och träden ska ansas.
Han hoppas att torghandeln ska få lite nytt liv i och med förändringarna, när nu platsen mellan Posten och Konsum rustas upp och får ordentliga utrymmen för knallarna. Sammanlagt blir det ett tiotal platser i parken, varav flera kommer att ha el- och vattenanslutning.
Arbetet kommer att pågå från slutet av maj till och med september.
Det blir lite stökigt under sommarmånaderna. Det går inte att undvika eftersom det blir en arbetsplats här till och från. Men vi har försökt dela upp arbetet i etapper för att minimera krånglet, säger Mats Persson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!