Trosa kan förlora en sjöräddningsbåt

I november fick Sjöräddningssällskapet (SSRS) i Trosa sin Stridsbåt 90. Nu kan de förlora henne innan hon ens blivit sjösatt. Försvarsdepartementet vill nämligen ta ut en hyra på 250 000 kronor för båten, en avgift som föreningen inte kan betala.

Övrigt2003-03-23 23:48
Det här är ett idiotiskt och rent byråkratiskt beslut. Vi tänker varken betala hyran eller lämna tillbaka båten, säger Lasse Eklund, skeppare på SSRS i Trosa.
Den ideella föreningen går runt med hjälp av medlemsavgifter och donationer. För tre år sedan inledde de ett samarbete med Försvarsmakten. SSRS fick låna några av deras båtar, som ändå stod oanvända, mot att de skötte underhåll och drift. I höstas utökades samarbetet från att gälla 3 till 13 båtar.

I stället för att de ligger vid kaj och förfars, sköter vi om dem och använder dem för att rädda liv. Helt gratis för staten. Alla försvaret, SSRS och svenska folket har varit nöjda med uppgörelsen. Varför den ska ändras begriper jag inte, säger Anders Jönsson, operativ chef i svenska SSRS.
I dag har SSRS tio av försvarets båtar i sin tjänst. Tre har ännu inte levererats. Enligt Försvarsdepartementets nya förslag skulle hyran för dem bli drygt 2,5 miljoner om året.
Vi kan inte samla in miljontals kronor för statens byråkratiska kostnader. Då måste vi avstå båtarna, vilket ju bara blir dyrare för försvaret. Då får de själva stå för underhållskostnaderna, säger Anders Jönsson.

Sjöfartsverket, som är huvudman för sjöräddningen i Sverige, vill inte heller betala den nya båthyran, utan tycker att de kan klara sjösäkerheten ändå.
För deras räkning behövs inte båtarna. Men vi har högre krav på att vara snabbt på plats. Vår målsättning är att komma fram inom en timme, jämfört med Sjöfartsverket som lovar hjälp inom 36 timmar beroende på var i Östersjön en olycka inträffar, säger Anders Jönsson.
Hur skulle det påverka SSRS arbete i Trosa om båten försvann?
Killarna skulle inte kunna rycka ut på två jobb samtidigt, och det går åt ibland i Trosa. Framför allt behövs Stridsbåt 90 för våra sjuktransporter i samarbete med ambulansen, eftersom den är så snabb, säger Anders Jönsson.
Ännu ligger Trosas Stridsbåt 90 på torra land i Vagnhärad. Lasse Eklund och de andra killarna i SSRS har redan lagt ner många timmars arbete på att rusta henne inför sjösättningen. Precis som avtalet var tänkt. Om några veckor åker hon i vattnet.
Vi utgår från att det här skrivbordsbeslutet rivs upp när som helst. Ett beslut som bara har förlorare verkar ju korkat att stå fast vid, säger Lasse Eklund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om