När kommunen sammanfattade verksamhetsåret 2009 vid fullmäktigemötet i onsdags kväll gick det mesta i dur. Från Statistiska Centralbyråns Medborgarundersökning kan Trosapolitikerna konstatera att invånarna är med på tåget. Ett sammanfattande mål för kommunen är att Nöjdhetsindex i SCB-mätningen ska ha ökat. Det gjorde det, både på frågan om Trosa är en attraktiv kommun att leva och bo i, samt på frågan om invånarna är nöjda med kommunens verksamheter.
Kommunalrådet Daniel Portnoff (M) och hans allianskamrater, gjorde en stor poäng av att man under mandatperioden har lyckats att – trots krisen – hålla fast vid sin politiska vision, där ordning och reda i ekonomin ska ge både rejäla tillskott till verksamheterna och stegvis sänkt skattetryck.
Under mandatperioden har 90 miljoner i resurstillskott gått till verksamheterna samtidigt som skatten har sänkts med 42 öre, vilket motsvarar ungefär nio miljoner kronor. En nyckel till detta är att man även under högkonjunkturen var tydlig med kraven på effektiviseringar och att många av dessa åtgärder var förslag från verksamheterna själva.
Trosa är en lysande fyr i mörkret, sade Portnoff. Och fick beröm av oppositionsrådet AnnSofie Soleby-Eriksson (S) för sin poetiska förmåga. Men sedan var det slut på de vänliga orden.
Oppositionen ifrågasätter om de nöjda invånarna verkligen är nöjda för att de får kvalitet. Eller om det är en chimär. Detta utmynnade i en lång debatt om vad som utgör kvalitet. Där finns visserligen ett subjektivt inslag i bedömningen av kvalitet och medborgarnas känsla för vad som definierar kvalitativt god service och tjänsteinnehåll behöver inte nödvändigtvis vara exakt detsamma som politikernas. Men att invånarna är mer nöjda än tidigare är en bekräftelse på att Trosa är på rätt väg, vilket både Bengt-Erik Sandström (FP) och Martina Johansson (C) underströk.
Alliansen har ett massivt stöd i mål och mätningar för att kunna säga att kommunen har ridit ut krisåret 2009 med god kvalitet i verksamheterna – utan att tulla på reserverna eller minska investeringsambitionerna.
Samtidigt ska man komma ihåg att nöjda kunder inte har för vana att sänka sina förväntningar, snarare höja dem. Det är Trosa kommuns nästa utmaning. En ganska behaglig sådan när man betraktar krisåret 2009 i backspegeln.