Turerna kring Saab är ren seriedramatik

Dramaturgin inom ­amerikanska tv-serier säger att varje avsnitt ska ­avslutas med en så kallad cliffhanger, en spänning som kan liknas vid att någon hänger från kanten av en klippa med ett bräckligt grepp. Det är misstänkt likt den följetong som pågår kring fordons­tillverkaren Saab.

Övrigt2011-10-29 05:00

Hur ska det gå, hur ska det sluta? Missa inte fortsättningen i nästa vecka. Vem sköt JR? Vem mördade Laura Palmer? Överlever Jack Bauer? Ska Ross välja Rachel? En del frågor får svar, andra inte.
Turerna kring Saabs framtid kan konkurrera med fiktionen. För alla vars försörjning hänger på företagets utveckling är det förstås en oerhört pressande situation att befinna sig i.
Precis som med Volvo Personvagnar har Saab nu övergått i kinesisk ägo. Det borde innebära att företagets rekonstruktionsförsök fortsätter och att möjligheterna att rädda Saab undan konkurs i någon mån har återuppstått.
Det finns alltid gott om röster som är redo att peka finger och fördela skuldbörda, men bistra sanningen är att Saab måste sälja fler bilar för att ha chans att vara livskraftigt. Ingen kan utgå ifrån att personfordonstillverkning i den skala som nu bedrivs kommer att bli kvar i Sverige en lång tid framöver. Det borde de flesta vara införstådda med. Produkterna bli mer populära. Annars hjälper inga rekonstruktioner i världen. Då ska man komma ihåg att ökad bilförsäljning i världen är kontroversiellt. Inte minst inom delar av de gröna politiska krafterna. Alla säger inte Byt bränsle! En del säger Stoppa bilismen!
Ur ett bredare perspektiv, för Trollhättan och de många underleverantörerna, är frågan vad som kan växa fram vid sidan om ett av industrinationen Sveriges forna flaggskepp intressant. Att ett växande Saab ska trona över världen från svensk mark blir allt mer sagolikt än sannolikt.
Saab kan förstås vinna marknadsandelar, inte minst i Kina, men det är ingen given utveckling. Hur länge de nya ägarna vill behålla sin produktion i andra änden av kontinenten, är skrivet i stjärnorna. Realistiskt sett har den nedräkningen redan påbörjats.
De eviga turerna, den ständiga osäkerheten, kring finansieringen av verksamheten och effekter som försenade löner för de anställda, har skadat ett redan sargat varumärke. Det långvariga hängandet från klippkanten kan inte fortsätta så länge till. Vilket avsnitt som helst kan vara det sista.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om