För 14 dagar sedan gick samtliga riksdagsledamöter i Sörmland och Östergötland till angrepp mot Banverket i SN (14/5). Det saknas åtgärdsplaner för att höja eller åtminstone upprätthålla kapaciteten på den befintliga järnvägen, dundrade de folkvalda. Att rusta nuvarande spår är det givna alternativet till att bara vänta och vänta på en snabbjärnvväg.
Ledamöterna borde alltså ha passat på att skälla på sig själva också. För även om Banverket säkert förtjänar en och annan skrapa är det naturligtvis så att det är riksdag och regering som har den verkliga makten att förändra. Snabbare kommunikationer till och från Stockholm är en förutsättning för att nå de mål och att uppfylla de visioner som finns för det växande Nyköping och östra Sörmland. Men ingen har talat högt om att rusta den nuvarande banan. Förrän nu.
Ostlänkendragningen med en tågstation vid Skavsta och en i centrala Nyköping är ingalunda idealisk, en tunnel hade kunnat ge fler tågstopp i centrum, men tvåstationslösningen är en kompromiss som går att leva med.
Tunneln är dömd på förhand, eftersom budskapet från Banverket är glasklart: höghastighetståget får inte sinkas. Och ska vi vara uppriktiga så är möjligheterna minimala att få ett dubbelspår från Linköping till Stockholm via Nyköping utan att det ingår i ett höghastighetsnät i södra Sverige. Det handlar om för många miljarder.
Våra sörmländska riksdagsledamöter och regionala företrädare måste kämpa för att fokus sätts på Sörmlands och Östergötlands järnvägsförutsättningar. Inte bara gentemot Banverket utan också regeringen. Skulle nu höghastighetsbanan skjutas långt på framtiden när finansminister Anders Borg (M) stramar åt i statskassan, gäller det att ha jobbat upp ett så pass hårt tryck att regeringen känner sig manad att lova resurser till en rejäl rustning av den bana som är.
För det vore ett fiasko om man den dag då Citybanan står klar, inte kan mata på ordentligt med tåg från Nyköping mot centrala Stockholm och tvärtom, på grund av att järnvägen fram till den nya tunneln är i undermåligt skick.
Olof JonmyrenTvåstationslösningen gäller
!Banverket sätter ned foten. Tunnelalternativet genom Nyköping har nått vägs ände. Argumenten för en tunnel uppmärksammas, men avfärdas. Höghastighetstågen och Skavstaresenärerna prioriteras. Framtiden för Ostlänken är desto mer oklar.
Vi talar ju fortfarande om en järnvägssatsning med vare sig start- eller genomförandedatum; en satsning som än så länge inte har mötts av direkt upplyftande signaler från regeringshåll.
För 14 dagar sedan gick samtliga riksdagsledamöter i Sörmland och Östergötland till angrepp mot Banverket i SN. Det saknas åtgärdsplaner för att höja eller åtminstone upprätthålla kapaciteten på den befintliga järnvägen, dundrade de folkvalda. Att rusta nuvarande spår är det givna alternativet till att bara vänta och vänta på en snabbjärnvväg.
Ledamöterna borde alltså ha passat på att skälla på sig själva också. För även om Banverket säkert förtjänar en och annan skrapa är det naturligtvis så att det är riksdag och regering som har den verkliga makten att förändra. Snabbare kommunikationer till och från Stockholm är en förutsättning för att nå de mål och att uppfylla de visioner som finns för det växande Nyköping och östra Sörmland. Men ingen har talat högt om att rusta den nuvarande banan. Förrän nu.
Ostlänkendragningen med en tågstation vid Skavsta och en i centrala Nyköping är ingalunda idealisk, en tunnel hade kunnat ge fler tågstopp i centrum, men tvåstationslösningen är en kompromiss som går att leva med.
Tunneln är dömd på förhand, eftersom budskapet från Banverket är glasklart: höghastighetståget får inte sinkas. Och ska vi vara uppriktiga så är möjligheterna minimala att få ett dubbelspår från Linköping till Stockholm via Nyköping utan att det ingår i ett höghastighetsnät i södra Sverige. Det handlar om för många miljarder.
Våra sörmländska riksdagsledamöter och regionala företrädare måste kämpa för att fokus sätts på Sörmlands och Östergötlands järnvägsförutsättningar. Inte bara gentemot Banverket utan också regeringen. Skulle nu höghastighetsbanan skjutas långt på framtiden när finansminister Anders Borg (M) stramar åt i statskassan, gäller det att ha jobbat upp ett så pass hårt tryck att regeringen känner sig manad att lova resurser till en rejäl rustning av den bana som är.
För det vore ett fiasko om man den dag då Citybanan står klar, inte kan mata på ordentligt med tåg från Nyköping mot centrala Stockholm och tvärtom, på grund av att järnvägen fram till den nya tunneln är i undermåligt skick.
Tvåstationslösningen gäller
!Banverket sätter ned foten. Tunnelalternativet genom Nyköping har nått vägs ände. Argumenten för en tunnel uppmärksammas, men avfärdas. Höghastighetstågen och Skavstaresenärerna prioriteras. Framtiden för Ostlänken är desto mer oklar.Vi talar ju fortfarande om en järnvägssatsning med vare sig start- eller genomförandedatum; en satsning som än så länge inte har mötts av direkt upplyftande signaler från regeringshåll.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!