Tysta kvällssamtal vållar oro

Telefonen har ringt, men ingen har funnnits på andra sidan. Ett flertal Oxelösundsbor har upptäckt hur vanligt det är med tysta samtal. Bakom dessa står många gånger telemarketingföretag.

Övrigt2004-02-25 23:22
Åtskilliga personer i Oxelösund har drabbats av en mängd okynnesringningar.
Telefonsignaler har gått fram, men när vederbörande har lyft på luren har ingen funnits på andra sidan.
Det har pågått ett bra tag nu. Jag tycker det känns väldigt obehagligt. Jag har trott att någon har velat mig något ont, säger en av de drabbade som nu har skaffat sig hemligt telefonnummer.

De flesta av de störande telefonsamtalen visar sig nu komma från svenska telemarketingföretag. Till sin hjälp har de datorer som automatiskt ringer upp folk.
Utgångspunkten är att någon av företagets anställda ska finnas ledig och pratbar när datorn ringer och någon svarar. Om inte så blir samtalet, som det kallas, tyst.
Många är nu uppretade. Inte minst Telia som får över 1 000 samtal i veckan av drabbade kunder.
Vi ligger inte bakom det här. Våra kunder är missnöjda och irriterade på de tysta samtalen. Därför har vi nu tagit kontakt med branschorganisationen Sveriges Callcenter Förening. Vi kräver åtgärder, säger Telia Soneras pressansvarige Håkan Ström.

På Sveriges Callcenter Förening (SCCF) säger man sig förstå problemen.
Jag fattar att folk blir oroliga när det ringer och ingen finns på andra sidan luren. Systemet har skapats för att ta bort dötid hos telemarketingföretagen. Helt ärligt kan jag säga att vi verkligen försöker komma till rätta med problemen.
Därför har vi gett förslag på ett antal regler som det är tänkt att telemarketingföretagen ska leva efter i framtiden, kommenterar Philip Cohen, ordförande i Sveriges Callcenter Förening.
Reglerna vill SCCF inte gå ut med då de först ska presenteras för konsumentverket den 12 mars.

Under hösten har Telia upplevt att de tysta samtalen ökat.
Tekniken har funnits länge. Men det är först nu som det har slagit här i Sverige, förklarar Philip Cohen.
Hur kan man skydda sig mot telemarketingföretag?
Det finns något som kallas NIX-telefon som har ett spärregister. Där kan konsumenter anmäla sig och göra känt att han eller hon inte vill ha några telefonsamtal från dessa företag.
Enligt marknadsföringslagen är marknadsförare, med vissa undantag, skyldiga att kontrollera om en persons nummer finns anmäld i NIX. Ändå är detta ingen garanti för att slippa samtalen.
Nej, vissa kan slinka igenom ändå. Cirka 85 procent av de samtal som görs från telemarketingföretag spärras bort med hjälp av NIX. Och att skaffa hemligt nummer hjälper bara i enstaka fall, säger Philip Cohen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om