Inför sin 50-Ärsdag skriver Ronny till SN och berÀttar kort om sig sjÀlv, bland annat att han har varit pedagog under hela sitt yrkesliv och han beskriver ett aprilskÀmt som han tidigare utsatt sina elever för.
Ronny Ă€r pĂ„ sin arbetsplats â Vrena Friskola â nĂ€r han svarar i sin mobiltelefon. SjĂ€lvklart stĂ€ller han upp pĂ„ intervju, sjĂ€lvklart fĂ„r SN vara med en stund pĂ„ en lektion. Utan att tveka bjuder han in till nĂ€sta dags undervisning â om puberteten.
Till synes helt ogenerad stĂ„r Ronny nu lĂ€ngst fram i klassrummet och förklarar ingĂ„ende för sin klass â elever i Ă„rskurs fyra, fem och sex â vad som hĂ€nder nĂ€r barn fysiskt utvecklas till vuxna. Och han bjuder pĂ„ exempel ur det egna livet.
â NĂ€r jag gick i femman skulle jag sjunga pĂ„ skolavslutningen. Men tvĂ„ veckor innan hamnade jag i mĂ„lbrottet, sĂ€ger han.
PÄ den tiden undvek Ronny att prata inför sina klasskompisar. SÄ gjorde han under bÄde grundskolan och gymnasiet.
â Jag satt lĂ€ngst bak i ett hörn och var tyst. Men jag hjĂ€lpte alltid mina klasskompisar och sa ifrĂ„n nĂ€r nĂ„gon gick för lĂ„ngt.
Ronny avslutar lektionen och dirigerar sina elever vidare. NÄgra gÄr hem för dagen, nÄgra gÄr till fritids och nÄgra stannar kvar i klassrummet för att göra sina lÀxor.
Nu fortsÀtter Ronny att ordrikt berÀtta om sig sjÀlv.
Hur kom det sig att en tystlÄten pojke blev en pratglad, skojfrisk lÀrare?
Jo, vÀndpunkten kom nÀr Ronny skulle börja studera till förskollÀrare.
â Nu fĂ„r det vara nog. Nu fĂ„r det vara slut med tysta Ronny, tĂ€nkte jag nĂ€r jag cyklade till skolan.
DÀrefter vÄgade han ta mer plats. Han pratade inför klasskompisar och tog till och med uppdraget som ordförande för alla Sveriges studerande förskollÀrare.
Egentligen drömde Ronny tidigt om att bli lÀrare. NÀr han gick i Ättan ville han göra sin prao pÄ en förskola, men gjorde inte det eftersom hans studie- och yrkesvÀgledare avrÄdde.
â Hon tyckte inte att pojkar passade pĂ„ förskolorâŠ
NÀr Ronny skulle vÀlja gymnasium ville han gÄ barnskötarutbildningen, men följde inte sitt hjÀrta utan gick i stÀllet naturvetenskaplig. Efter gymnasiet förverkligade Ronny sin barndomsdröm. Han gjorde vapenfri militÀrtjÀnstgöring pÄ förskola och fortsatte sedan att studera till förskollÀrare.
I dag Àr Ronny ocksÄ utbildad lÀrare. Han stortrivs med sitt yrkesval.
Men hur upplever hans elever honom?
â Ronny skĂ€mtar â om nĂ€stan allt, sĂ€ger en flicka.
Glad, nördig, tjatig. SÄ beskriver andra elever honom.
Ronny ler och nickar instÀmmande.
â Ja, det Ă€r ju sĂ„ jag Ă€r, konstaterar han.