Underbart må vara kort men det är onödigt dyrt

Kunderna betalar avgifter för att ha sina kontokort, näringsidkarna betalar i sin tur för att kunna ta emot dem i butiken. Bankerna och kortföretagen håvar in pengarna.

Övrigt2002-12-01 23:46
VISA och MasterCard, de två dominerande kortföretagen på världsmarknaden, har nu stämts för brott mot de amerikanska antitrustlagarna av flera stora handelskedjor i USA. Dokument visar att kortföretagen under det senaste decenniet har motarbetat fri konkurrens genom kampanjer och direkta penningersättningar riktade till amerikanska banker. Målet har varit att få exklusivitet i bankernas erbjudanden till sina kunder. Konsekvensen av detta oligopol, som har vuxit fram, är att såväl kortanvändare som näringsidkare har fått betala överpriser.
Den åsidosatta konkurrensen har drabbat bankkunder globalt även i Sverige eftersom färre aktörer fått utrymme på marknaden. Det enda egentliga alternativet till VISA och MasterCard på den svenska marknaden är exempelvis Maestro, ett kort med sämre funktionalitet än konkurrenterna. Hos storbankerna, som köper lösningar från de amerikanska kortföretagen, kostar idag ett betalkort från VISA eller MasterCard mellan 195 och 295 kronor för kunden. Samtidigt som näringsidkare måste betala dyrt för att ge sina kunder möjligheten att betala med kortet.

Storbankerna, som har som mål att minska kontanthanteringen, agerar egentligen irrationellt när de tar ut onödigt höga avgifter från kortanvändarna. Föreningssparbanken ville till och med införa transaktionsavgifter på sina betalkort häromåret. Storbankerna borde i stället pressa priserna för att öka kortanvändningen.
Förhoppningsvis kan antitrustmålet i USA tvinga ner priserna för korttjänster internationellt samtidigt som det öppnas för ökad konkurrens. Svenska banker får därmed ytterligare anledningar att sänka sina priser till kunderna. Det är därför av yttersta vikt att en eventuell sänkning av de amerikanska kortföretagens avgifter inte stannar i storbankernas kassakistor, utan i slutledet verkligen kommer de betalande konsumenterna tillgodo.

Här har den nyblivna konsumentministern och före detta generaldirektören för konsumentverket Ann-Christin Nykvist något att bita i. Frågan är dock om den socialdemokratiska regeringen har någon strategi i frågan. Att agera i förväg är knappast regeringens starkaste gren. Den föredrar att reagera oftast med en utredning först när den massmediala folkstormen blåser upp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!