Urspårad regionalpolitik
Regionförbundet skriver i ett remissvar till staden att trängselavgifter förutsätter att man först bygger bort trängseln för tåg och pendeltåg genom att bygga citytunneln/Mälartunneln bygger ut infartsparkeringarna och ökar spårtrafiken. Flera förslag framförs dessutom som tar hänsyn även till de som inte bor inom Stockholms kommuns gränser.
Men ingen har lyssnat. För bilister som kommer från landsorten blir det hårda bandage om man glömmer avgiften.
Bengtsson och Portnoff konstaterar att det kommer att bli sämre möjlighet att åka bil utan att det har blivit lättare att åka kommunalt. Att på detta sätt motverka rörligheten i regionen anser de vara en urspårad regionalpolitik för Mälardalen. I alla andra sammanhang talar beslutsfattare på alla nivåer om värdet av att knyta ihop Mälarregionen. Trängselavgifter lägger krokben för de ambitionerna, skriver de.
Återigen är det de som bor mitt i Stockholm som har de billigaste lägenheterna och cykelavstånd till jobbet som drar det längsta strået.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!