Inga turer är givna förrän det finns ett avtal med den som ska köra tågen – samt om vilka aktörer som ska dela på notan.
En utgiftsökning med 16 miljoner per år vore väldigt mycket pengar för Nyköpings kommuns del. I realiteten räknar kommunledningen med lägre kostnader än så, mellan tre till fem miljoner för Nyköpings del. Landstinget ska med på vagnen och fler kommuner bör ha intresse av den här trafiken.
Dessutom vill politikerna ta intryck av och följa Trosa kommuns satsning på en extra busslinje för att bredda pendlingsutbudet.
I förlängningen handlar det om att allt fler transporter ska vara kommersiellt gångbara – och inte kräva understöd ur skattemedel.
Mälardalen växer, gamla gränser suddas ut. Satsningen på fler tåg är en nödvändig signal från kommunens politiker och den rödgröna majoriteten att det betyder något att säga sig måna om pendlarnas förutsättningar.
Ska man stärka Nyköpings varumärke som en inflyttningsort med goda kommunikationer, krävs en långsiktighet i engagemanget. Nivån på nuvarande kvällstrafik och helgtrafik med tåg skvallrar annars om att avståndet, inte bara geografiskt, mellan Stockholm och Nyköping är stort.
Beslutet togs i enighet över blockgränsen. Alliansen ställde sig bakom det rödgröna förslaget. Men de fyra Allianspartierna skickade också med en extra anmodan om tydliga leveransgarantier. Ideliga tågstrul sätter sina spår. Bara för att det på papperet finns avgångar är det inte givet att trafiken flyter. Det har alla de flesta pendlare lärt sig den hårda vägen.
När det offentliga lägger så pass stora summor av skattebetalarnas pengar på extra tågavgångar, måste kvalitetsaspekterna också stå i fokus. Resenärerna ska kunna lita på att turerna håller måttet. Även om det ibland blir vinterväder eller löv på spåren.
När politikerna ändå diskuterar garantier bör de även grunna på krav som kan säkra kvalitet även på trafikinformationen. Det kan aldrig vara acceptabelt att väntande tågresenärer lämnas i ett informationslöst vakuum vid förseningar.
Den som köper avgångar med skattepengar har absolut ingen anledning att bara nöja sig med det som är bättre än inget.
Utmärkt med fler tåg – och tydliga krav
16 miljoner ska ge tre nya tågavgångar norrut och söderut från Nyköping, förbättrade förbindelser på kvällen och på helgen. Det var snabba ryck i kommunstyrelsen efter de senaste tidens pendlardebatt.Den nya kommunledningen agerar snabbt och resolut. Men den lovar faktiskt inte mer än att den skapar förutsättningar för fler avgångar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!