Utredning ska ge stabilt underlag för Östersjöleden
Vägverket har gjort en vägutredning om den så kallade Östersjöleden och den är nu på remiss till Oxelösunds kommun. Men innan någon väg kan börja byggas måste frågan om huvudmannaskap avgöras.
Denna Östersjöled är tänkt att avlasta de centrala delarna av Oxelösund från lastbilstrafik och annan tung trafik.
Det har nu gått många år sedan tanken på en Östersjöled kom upp. Vägen har varit efterlängtad men inte mycket har hänt sedan dess. Inte förrän nu. Så frågan är given, när kan Östersjöleden börja byggas?
Det är svårt att säga eftersom Vägverket inte är väghållare. Den frågan har för övrigt lyfts ut av kommunen gentemot Vägverket, säger Karl Hogård, projektledare på Vägverket Region Mälardalen.
Han påpekar att frågan om huvudmannaskap hänger ihop med frågan hur man skall se på hamnar som är av riksintresse som exempelvis Oxelösunds hamn.
Så vitt jag vet så saknas det en nationell policy för hur man skall hantera sammanbindning av infrastrukturintressen för har man ett riksintresse på det ena planet så måste det här vara en policyfråga, säger Karl Hogård.
Men anledningen till att man gjort vägutredningen är att Vägverket vill ha en stabil grund att utgå från när det börja hända saker för att inte hamna i några långdragna processer.
Miljöbalken leder till att det är ett komplext och tidskrävande arbete att genomföra alla processer. I och med den här utredningen är detta jobb redan gjort.
Genom att göra vägutredningen redan nu så förhindrar man inte den kommunala planeringen.
Oavsett vem, kommunen eller Vägverket, som beslutar om att en väg skall byggas så skall man kunna ha ett underlag som är godtagbart för att utföra jobbet, förklarar Karl Hogård.
Han säger också att så länge staten inte är huvudman kan heller inte staten avsätta medel. Kostnaden för Östersjöleden är beräknad till 18,5 milj kronor i 2000 års prisnivå och gissningsvis hamnar kostnaden snarare över än under 20 miljoner när allt är klart för byggstart.
Enligt Karl Hogård är det länsstyrelsen som är pådrivande och även de som sitter på pengapåsen har givetvis även ett stort inflytande i diskussionen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!