Vad har Nyköping lärt av 55-miljonersavtalet?

Övrigt2007-08-03 17:16
Rimligen var det ganska många Nyköpingsbor som höjde på ögonbrynen över uppgifterna om att det gamla 55-miljonersavtalet mellan kommunen och Ryanair nu ska följas av ett nytt på cirka 30 miljoner kronor. Nyköpingsalliansen, där även miljöpartiet ingår, har nu en pedagogisk-demokratisk uppgift framför sig.
Att kommunen ställer mycket specificerade villkor i upphandlingen av ett nytt reklamavtal riktat till Skavstaresenärer begränsar visserligen antalet möjliga utförare, men det antyder även att den nya kommunledningen har lärt sig av den föregåendes misstag.
Men att antyda räcker inte. Alliansledningen behöver visa mer än så. För medborgarna. Redogör för vad kommunen har lärt sig av 55-miljonersavtalet! Väljarna har rätt att få vet hur kommunen har utvärderat det förra avtalet, vilka lärdomar man har dragit och vilka effekter man har läst av. Vad har och vad har inte fungerat? Vad vill kommunen uppnå med ett nytt flerårsavtal? Berätta gärna på Inlägg utifrån.
Den gamla s-ledningens omskrivna felsteg kommer inte att upprepas. Kommunalrådet Jan Carle (m) och övriga alliansföreträdare har varit tydliga på den punkten. Ett nytt avtal upphandlas enligt lagtexten och måste dras i fullmäktige innan det klubbas igenom. Det vore också på sin plats sett till avdelningen tidigare felgrepp att avtalet förankras hos såväl majoriteten som en betydande del av minoriteten.
Formellt sett kan visserligen British Airways lägga ett bud och flytta omfattande verksamhet till Skavsta. Men det är klart att ett nytt avtal med just Ryanair på Skavsta knappt ger pengarna tillbaka i odds. Uppgifterna om ett nytt avtal kommer ungefär i samma tid som Ryanair expanderar verksamheten på flygplatsen. Jan Carle förnekar alla samband. Det är viktigt. Avtalet ska naturligtvis upphandlas på kommunens/beställarens villkor.
Lågprisflyget från Skavsta fyller en viktig funktion i östra Sörmland, och i hela Mälardalen för den delen, miljöaspekterna till trots. Det är bra att det inte längre krävs en fet plånbok för en flygresa till London, Paris, Venedig eller Malta. Ett reklamavtal med Skavstas dominerande flygbolag har helt klart fördelar. Det åligger den politiska ledningen i kommunen att visa att ett sådant står fritt från dolda villkor för Ryanairs verksamhet samt att visa att kostnaderna för avtalet varken brandskattar kärnverksamhet eller skattebetalare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om