Välpolerade sportbilar lockade entusiaster till Skavsta

– Vänta nu ska du få känna lite på B18-motorn, säger Hasse Bergentoft, trycker gasen i botten och petar i överväxeln på Helgonet-bilen. I helgen var det stor Volvo P1800-träff på Skavsta.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-07-02 13:33

Under söndagen besökte svenska Volvo P1800-klubben Automobilsällskapet Nyköping på Skavsta. Ett 50-tal välputsade sportbilar i alla möjliga kulörer står uppställda på gräset mittemot F11-museet. Kromet glänste i den heta sommarsolen och lukten av bensin var påtaglig.

Nyköpingsbon Stefan Malmsten var en entusiast som strosade runt bilarna.

– Otroligt snygga och roliga bilar. Jag har ingen själv men däremot en tvåsitsig Morgan så P1800 är det näst häftigaste som finns (skratt). I alla omröstningar genom åren så kommer den här bilen alltid väldigt högt upp vad gäller formgivningen. Den är i topp.

Volvo P1800 började produceras 1961 och tillverkades fram till 1973, men de sista åren som Volvo 1800 ES. Knappast någon med bilintresse har missat att Volvos satsning på en sportbil med, för den tiden, ovanligt många hästkrafter, blev världskänd genom TV-serien Helgonet med Roger Moore i huvudrollen.

– Han kvaddade väl en åtta-tio bilar, men serien innebar ett stort genombrott för Volvo, säger en besökare och läxar sedan upp en bilägare som "haft mage att byta ut originalfälgarna."

– Tycker jag inte alls om, muttrar mannen.

En bit bort står Håkan Andersson och byter om vid sin ljusblåmetallicfärgade pärla. Han har åkt upp från Jonsered, Göteborg.

– Det här är en -72 med B20-motor, insprutning och alltså sista årsmodellen på kupén. Tidigare rullade den i USA och jag har haft den i sex år. Jag bytte till mig den mot en annan bil, plus ca 40 000 kronor, säger Håkan.

En man kommer inglidande i en röd P1800. Bilen tillhör Hasse Bergentoft från Råby och rullade ut från fabriken 1964. Hans fordon har en speciell historia.

– Den gick till att börja med i Libanon. Det var en FN-kille som jobbade där som först köpte den och när han flyttade hem så körde han den hela vägen från Libanon till Sverige. Själv gav jag väl ca 20 000 för den på 80-talet, berättar Hasse.

SN får följa med på en åktur. Hasse växlar upp till fyran med den lilla växelspaken innan han petar i överväxeln på instrumentpanelen med högerhanden. Bilen är snabbt uppe i 120-130 km. Det är bra klös i den gamla katten.

– För att vara så gammal är den väldigt stabil.

Det är förvånansvärt bra benutrymme, även för nästan 200 cm reporter. Däremot är säkerhetsbältet omöjligt att hitta i Hasse Bergentofts bil.

– Det finns inga!

P1800

Med P1800 nådde Volvo framgång med sportbilskonceptet. Bilen ritades av Pelle Petterson, vid tillfället praktikant på italienska designföretaget Frua i Turin. De första årsmodellerna utrustades med dubbelförgasare, då gav motorn 100 hästkrafter. Senare, med B20-motorn och insprutning, gav den 135 hk. P1800-modellen fick stor popularitet genom TV-serien Helgonet. Roger Moore körde en vit P1800 med registreringsnumret ST 1, där ST stod för Simon Templar (även en förkortning av Saint eller Helgon.)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om