Vältränad Hotton redo för Dakar
Bosse Hotton Hansson har för varje meter han springer och det är många Dakar-rallyt i tankarna. I skenet av pannlampan hinner enduro-veteranen från Nyköping fundera igenom nödvändiga detaljer. Det är sista förberedelserna inför hans livs största utmaning.
Ofta frambringar en löprunda ett samtal till Norge. I andra änden svarar Pål-Anders Ullevålseter.
Pål-Anders är rutinen själv. Han har koll på allt, lämnar inget åt slumpen. PG Lundmark, som jag köpte motorcykeln av, sa att jag skulle få åka räkmacka genom öknen med en teamkamrat som Ullevålseter. Nu tror jag inte ett dugg att det kommer att bli någon räkmacka men jag har redan haft massor av nytta av Pål-Anders, säger Hotton och visar Lundmarks lösa frontdelar som vittnar om hårda ökenduster.
Hotton och den norske ökenräven talar bland annat om hur den maximalt 48 kilo tunga plåtlådan med servicegrejor bäst ska fyllas.
Vi kör ju båda KTM och vill kombinera dem perfekt så att det inte blir några onödiga dubbletter.
Vid genrepet nere i Dubai gick det bra för både Hotton och hans läromästare.
Pål-Anders blev ju sammanlagd världsmästare. Själv fick jag så mycket erfarenhet av den tävlingen att alla timmar som jag hade kört för mig själv i olika grusgropar kändes helt bortkastade. Konsten är att varken köra för fort eller sakta över dynorna.
I Team Scandinavia ingår också den andre svensken av alla 230 inregistrerade motorcyklister i Dakarrallyt, Bertil Marcusson.
Löpningen utgör huvuddelen av Hottons träning. Styrketräning, spinning och simning är annat som han har ägnat sig åt.
Onsdagarna har varit lediga hittills, men i december, fram till och med julafton kör jag varje dag. Sen är det bara en vecka kvar till start och då vilar jag helt, förklarar Hotton.
Bosse befinner sig just nu i Abu Dhabi av alla ställen på jorden. Han är mekaniker åt stockholmaren Pelle Larsson på båtracingcirkusen där.
Passar rätt bra avskyr den här råa kylan i Sverige just nu. Det kommer att bli en tidig morgonrunda eller ett par timmar spinning på nått gym där nere varje dag, utlovar Hotton.
Han har aldrig varit bättre tränad.
Det kostar drygt 700 000 att ställa upp. Det är så många sponsorer med i det här så att man känner ett ansvar att komma så bra förberedd som det bara är möjligt. Har börjat tänka på vad man ska göra med att man nästan har blivit träningsnarkoman känns dumt att bara sluta tvärt, skrattar Bosse.
Och så ligger det självklart en sportslig ambition bakom alla 90-minuters löppass.
Största målet är att ta sig till Dakar med en hel cykel. Sedan har jag en tanke på bästa hälften bland de 6065 som brukar ta sig i mål
Konditionen har en säkerhetsmässig aspekt. På sanddynor i 100150 kilometer i timmen kan man aldrig släppa på koncentrationen, trots att etapperna är dagslånga. Han har också hjälp från ett företag som tillverkar nergikakor och kolhydratsladdad sportdryck.
Jag gör som det står på paketen, bara att jag blandar den ganska starka drycken lite svagare. Det har fungerat jättebra.
Energikickarna och konditionen behövs garanterat. Motorcykeldelen av Dakar tillhör det absolut farligaste man kan ge sig på inom motorsport.
Mm, det brukar gå åt ungefär en förare per år i snitt. Men det är inget som jag har tänkt en enda tanke på. I så fall vågar man inte åka bil, flyga eller någonting. Men visst, man måste köra med insidan och aldrig bli h e l t slut. Då gör man misstag. Det märkte jag i Dubai.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!