Var är Müller?

När SAAB köptes upp av Spyker Cars i februari förra året firade de anställda med champagne. Korken flög över de rullande banden och Viktor Müller hälsades som en hjälte. ”Jag ska rädda SAAB” lovade Müller inför tusentals fabriksanställda.
Nu har verkligheten hunnit ikapp.

Övrigt2011-08-02 05:00

Löner betalas inte ut, underleverantörer får inte betalt. Kronofogden har 41 ärenden och hotar att i värsta fall konfiskera bilar för att kunna betala skulder. I det läget har Viktor Müller valt att hålla sig undan. Från att ha varit mannen som i krislägen hållit tal på fabriksgolven och lovat att ordna pengar har han nu blivit osynlig.
Ett tecken på den nuvarande krisens allvar.

När konkursexperten Marie Karlsson-Tuula intervjuas av Dagens Industri upprörs hon över att SAAB ännu är i drift. Företaget betalar varken underleverantörer eller anställda och styrelsen består bara av Viktor Müller. Rekonstruktionen av bilföretaget innebar ingen ny affärsidé eller verksamhetsöversyn, bara skuldavskrivning och kapitaltillskott. Under sådana förutsättningar, visar forskningen, brukar företagen vara tillbaka i ekonomiskt kaos efter bara några månader.
En konkurs verkar nu nästan oundviklig.

Det vore inte bara ett misslyckande för Spyker och för de anställda på SAAB. Även för regeringen vore det förödande. Såväl statsministern som näringsminister Maud Olofsson har från första stund lovat att hålla svenska skattepengar borta från improduktiva bilföretag. Trots det har staten ställt upp som garant för lån från den Europeiska Investeringsbanken till ett värde av närmare 4 miljarder, över en miljon kronor per anställd.

Vid en eventuell konkurs riskerar staten nu både att stå med miljardskulder för obetalda lån och att tvingas betala lönegarantier till de anställda. Eftersom företagets lokaler sålts och fordonslagret minskat finns det dessutom allt mindre av värde att ta tillvara för borgenärerna.
SAAB kan bli en dyr historia för svenska skattebetalare. Hur går det ihop med Alliansens löften?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om