– Vi vill engagera oss och bidra med något.
Det säger Binita Kharel, som driver CupCare UF tillsammans med Daniel Gadd. De har låtit trycka upp en teckning på muggar och för varje såld mugg skänker de 35 kronor till Barncancerfonden.
Binita och Daniel går tredje året på Nyköpings Enskilda gymnasium. I höstas valde de att starta ett UF-företaget som projektarbete.
– Vår grundidé var en genomskinlig strimma i mjölkpaket så att det skulle gå att se hur mycket mjölk som fanns kvar i förpackningen, berättar Binita.
Men de insåg att mjölkförpackningen skulle bli för dyr att tillverka. Så småningom kom de fram till en helt annan
affärsidé.
Binita och Daniel tog kontakt med Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna. De besökte sjukhuset för att lämna information om sin affärsidé. Sedan bad de om att få teckningar ritade av barn på onkologavdelningen, som tar emot patienter med cancersjukdomar .
– Det var krångligt. Vi hade många motgångar, men det var bara att kämpa på, säger Daniel.
– Ja. Men när vi var som mest nere var våra rådgivare på Newmarket Town som mest peppande, säger Binita.
I slutet av oktober fick Binita och Daniel vid två tillfällen teckningar skickade till sig.
– Det var ett steg framåt, för innan dess hade det gått ganska segt. Utan teckningarna skulle ju hela vår affärsidé falla, säger Binita.
En vecka senare hade de låtit trycka upp en av teckningarna på 50 muggar. Nu är de 50 muggarna snart slutsålda. Vårterminen har just dragit i gång och Daniel och Binita överväger att låta trycka upp fler muggar.
– Nu är det svåraste – att få fram produkten – gjort, säger Binita.
För varje såld mugg går 35 kronor oavkortat till Barncancerfonden.
– Vår vision är att fyra av fyra barn överlever barncancer, säger Binita och Daniel.
– Det känns väldigt långt bort, men vi kan ändå bidra med något, fortsätter han.
”Vår vision är att fyra av fyra barn överlever”
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!