Det är kunder som lyssnar på argument och köper sådant som de verkligen vill ha. Det är inte alls en flock ohängda snorungar som snor allt de kommer över och hävdar att allt ska vara gratis. Sådant snack spelar bara på generationsmotsättningar.
Som en levande lavin kommer hungriga djur
Över vidden hörs deras tjut
Och vinden sjunger ett mollstämt du
Människa, är du för eller mot till slut?
För er som lyssnade på Imperiet lär raderna klinga bekanta.
Det stora problemet är att ingen ser gradskillnader i vad som kallas för fildelare och fildelning. Det är för eller emot. Några sysslar med brottslighet i stor skala som sprider stora mängder piratkopior till stora mängder användare, vare sig det handlar om film, musik, programvara eller annat som går att förmedla digitalt.
Andra är inte värre än alla de tonåringar som i tidevarvet före cd:n spelade in band med låtar de gillade – och bytte med varandra. Det var ingen katastrof då. Varken Imperiet, Ingmar Nordströms eller Iron Maiden hungrade. Det är ingen katastrof nu heller.
Det är rimligt och anständigt att betala för sig om man vill ha en viss film eller en viss skiva. Upphovsrätten är absolut inget som ska kastas bort utan förtjänar att värnas. Men innan man ropar varg, bör man ha kontrollerat att inte bara är en storväxt schäfer på gårdsplanen.
Utvecklingen är i stort positiv. Digitala musiktjänster som Spotify gör att musikintresserade inte behöver genomlida allehanda radioprogram i jakt på en eller två låtar som man egentligen vill lyssna på. Artisterna har intäkter att hämta även här. Detta är den moderna tidens musikradio, men du är din egen dj och du kan betala för att slippa babbel mellan låtarna. Tänk, det kan mycket väl visa sig att många fildelare även är flitigare Spotifyprenumeranter än andra.
Var är vargen?
Värsta bästa kunden
Fildelare köper mer musik via nätet än de kunder som inte fildelar.Överraskad? Det borde du inte vara.I jakten på de fula fiskarna har tyvärr film- och musikbranschen lagt ut stora pengar på att förtala några av sina mest lojala kunder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!