Varumärket Alf Svensson
Alf Svensson är ett för många välbekant namn, ett namn som många associerar till en viss politik. För kristdemokrater är han synonym med partiets framgångstid, 1990-talet. När Alf Svensson slutade som partiledare så slutade också partiets stora varumärke. Dess politiker, och därmed också dess politik, blev mer anonym i väljarkårens ögon.
Fenomentet Alf Svensson visar betydelsen av kändisskapet i politiken. Det är förenad med viss problematik, eftersom kändisskapet inte garanterar politisk kompetens. Mycket politiskt nyckelarbete sker utanför den mediala uppmärksmaheten och det allmänna rampljuset.
Men politiken handlar allt mer om det personliga politiska ansvaret, vilket kommer till uttryck i personvalet. En modern politiker måste arbeta hårt med att synas, att väcka känslor och skapa debatt.
Det går inte längre att göra politisk karriär genom att bara sitta länge i möten och verka bakom stängda kontorsdörrar i väntan på att plockas upp till de tyngre uppdragen. Monumentalt många mötestimmar räcker inte. Men det ger ofta stor status internt i partierna. Därför ser vi också kulturkrockar, när nytillkomna politiker frustreras av att tvingas vänta på sin tur, när de i stället vill vara med och göra skillnad.
Förtroendet för politiken kommer allt mer att handla om individer och allt mindre om partiapparater. I Alf Svenssons fall vet väljarna mer om honom än om hans parti.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!