Varvlopp i Skepptuna blev succé
Runt, runt gick det i nio timmar. Och nyköpingslagen fick ihop många varv innan Skepptunas niotimmarlopp var till ända. Ungtupparna i Team Benke Racing lyckades bäst med en sjätte plats efter att ha fått ihop 99 varv. Två färre än Bromma Bilanalys som vann.
i bakhjulsklassen.
Det var synd att det inte blev någon klass, säger Ann-Louise Gabrielsson i enda tjejgänget MOBAR. Vi var tre från början men en backade ur och den andra fick ersätta en tjej med en kille.
MOBAR fick ihop 87 varv, vilket var bra utdelning med tanke på att deras bil, en Ford Escort, gick sönder efter femsex timmars körning.
Vi blev påkörda på vänstersidan. Det var halt och trångt på gärdet och Monika hade ingen chans att undvika det. Framvagnen blev skadad och vi var tvungna att svetsa ihop bärarmen och fixa styrleden som var krökt. Och under den tiden förlorade vi en hel del varv. I genomsnitt körde vi elva varv per timme, men nu blev det sexsju.
Tjejgänget, som förutom Ann-Louise bestod av Annicka Karlsson, Jennie Larsson, Eva Larsson, Monica Eriksson, Birgitta Eriksson och Ellenor Gabrielsson, fick blodad tand och skulle vilja försöka sig på tävlingen igen.
Ja alla tyckte det var jättekul, säger Ann-Louise. Det var ju bara Annicka och jag som kört på riktigt tidigare, men alla hade roligt.
Ann-Louise Gabrielsson tyckte själv det var svårt att hålla sig på banan.
Jag vill gärna gena, en ful ovana, men det fick jag sluta med. Det var ju inte en rallybil jag körde.
En timme var i bilen fick tjejerna innan det var dags för ett byte.
Vi var taktiska och bytte både kartläsare och förare samtidigt. Det gick fortare. Och sen hade vi inget fyrpunktsbälte och det sparade tid också eftersom det är lite krångligt att ta sig ur ett sådant.
Nötandet på den tre kilometer långa slingan tog dock ut sin rätt mot slutet.
Det hände fler olyckor då. Man blir ju trött i huvudet, däcken tar slut och man orkar inte hålla den kollen som man behöver. En bil rullade till och med, men det var inga allvarligare olyckor, säger Ann-Louise.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!