Vattenfall inte helt enkelt?
Det är förstås bra att inte behöva betala för en förbrukning som är äldre än ett år. Vad Vattenfall glömmer bort att tala om är att man faktiskt kan få en stor räkning framåt i tiden. Detta bygger på preliminära beräkningar som kan slå väldigt fel. D v s man blir debiterad en förbrukning som kanske inte uppnås förrän två månader senare. Alltså, några slipper betala för gammal förbrukning, medan många tvingas betala för kommande förbrukning.
Om man säger om skulle missa att betala en sådan räkning är Vattenfall snabbt framme med en påminnelse. Fem (5) dagar från påminnelsens datum ska Vattenfall ha pengarna på sitt konto.
En påminnelse kan bli skriven sent en torsdag, skickad fredag, framme måndag. Man kommer hem från jobbet måndag eftermiddag, läser brevet, redan för sent att betala
redan gått fem (5) dagar.
Detta kan betecknas som tidens naturliga gång, men om man missar att tillgodose Vattenfalls ohemula krav om fem dagar, inträffar nästa katastrof: Inkassokrav. Vi ska ha betalning för icke levererad el insatt på vårt konto inom åtta (8) dagar.
Hemska tanke om man haft semester och varit bortrest och inte kunnat betala för den elektricitet som man ännu inte fått levererad, riskerar man att hamna i Justitia med allt vad detta innebär. Självfallet ska man betala sina räkningar, men det är ju själva fan att man ska behöva betala straffavgifter för något man ännu inte fått.
Det mest anmärkningsvärda, Vattenfall berömmer sig av att gå kunder tillmötes men undviker sorgfälligt att berätta att de utnyttjar systemet till egen fördel och till kundernas nackdel. Det allra värsta är att Vattenfall har monopol på elnätet i en i övrigt avreglerad verksamhet. Man kan byta elproducent men det går inte att byta ledningarna (el- eller företags-).
Dags att göra något radikalt?
Arne Karlsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!