Vattnig granskning av vanligt partiarbete

Tidigare i sommar ­utsattes ­Stockholmscentern, och dess ­ordförande Per Ankersjö, för ett inte ­särskilt långvarigt, men på alla sätt löjligt mediedrev. Anledningen till drevet var att ett interndokument, som visade att ­Centerpartiet i Stockholm jobbar för att vinna röster från väljare som har hög inkomst och gillar ­segling, läckt till Ekot. I går körde Aftonbladet en favorit i repris.

Övrigt2010-09-09 05:00

Aftonbladet har under hela våren haft sin egen motsvarighet till delar av den borgerliga pressens Mosa Mona-kampanj. Skillnaden är att den röda drakens Mosa Maud-kampanj även bedrivs på nyhetsplats. När ledarredaktionen spytt tillräckligt med galla över Centerpartiet, har allmänredaktionen varit mer än villig att ta över stafettpinnen.
Centern har ju svikit alla sina ideal.

Dagen efter att Maud Olofsson gjort en stabil, men inte superb, insats i SVT:s partiledarintervju tar Aftonbladet till den största av släggor. Det stora, avslöjande scoopet är att Centern skickar ut olika valreklam, till olika väljargrupper. Medieproletärerna på Aftonbladet drar genast den marxistiska vinkeln: Centerpartiet sorterar människor efter samhällsklass (AB 8/9).
Om murvlarna på Aftonbladet bara orkat lägga Das Kapital åt sidan, och ägnat sig åt väsentligheter i sin valjournalistik, skulle tidningens medarbetare funnit att riktade reklamutskick utgör grunden i allt partiarbete.
Det skulle vara mer upprörande om Centern försökte sälja in sig i storstäderna med hjälp av glesbygdspolitik, än att partiet riktar sig till en aktiv väljare, som uppskattar segling och månar om en god havsmiljö. På samma sätt torde äldre, potentiella centerväljare vara mer intresserade av ytterligare skattereduktioner för hushållsnära tjänster för pensionärer, än vad Centerpartiet vill göra för att lösa ungdomsarbetslösheten. Det är inte klassindelning. Det är att nischa sitt budskap – för att få sympatisörer i olika samhällsgrupper.

Om Aftonbladet bedrivit en seriös, granskande journalistik skulle tidningen ha frågat ledande centerpartister hur de olika målgrupperna ska rymmas i samma parti, vilka sympatisörer Centerpartiet prioriterar om man kommer i ett klämt läge och vad Olofsson har för smärtgräns i opinionen. Alla vore relevanta frågor, som kan få olika svar.
Summa summarum. Än så länge har Aftonbladet inte lyckats mosa Maud Olofssons trovärdighet. Bara sin egen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om