– När det fattas folk är det planeringstiden som får stryka på foten. Vi måste ju ta hand om barnen i första hand, säger Kerstin Törnblad, förskollärare på avdelningen Blåbäret på Svalsta förskola och vice ordförande i Lärarförbundet i Nyköping.
SN berättade i går att samtliga förskolechefer i Nyköping har gått samman för att försöka pressa fram bättre villkor för barn och personal i förskolan. Kerstin Törnblad tycker att det är bra att förskolecheferna nu sätter ner foten.
– Vi uppskattar det för vi vet också att vi kan ha en riktigt bra förskola, säger hon.
Kerstin Törnblad har över 30 års erfarenhet och har varit med om hela utvecklingen – från daghem till en utvecklad pedagogisk verksamhet med egen läroplan. Nu ser hon dagligen frustrerade kollegor och fackmedlemmar som vill och kan mer än de hinner med.
– Vi behöver pedagogisk utvecklingstid tillsammans med arbetslaget. Visst kan jag ha tid att tänka under arbetsdagen. Men det är svårt att reflektera med sig själv, säger hon.
Enligt en riksomfattande undersökning uppger 97 procent av förskollärarna att inga arbetsuppgifter har tagits bort för att ge utrymme för det utökade pedagogiska ansvaret som kom när skollagen och förskolans läroplan reviderades 2011. 93 procent av förskollärarna har mindre än fyra timmar per vecka för planering.
I de återkommande brukarundersökningarna ger föräldrarna i Nyköping ett gott betyg till förskolan. Detta trots att många av dem som jobbar i verksamheten tycker att de har så mycket mer att ge – om bara förutsättningarna fanns.
– Vi måste bli bättre på att visa föräldrarna vad förskolan står för. En bra förskola är där familjen känner sig trygg och barnen får utvecklas, säger Kerstin Törnblad.