Vidareutveckling av vattenprojekt på Gripen
På Gripengymnasiet i Nyköping har man under de senaste åren arbetat mycket med miljö- och vattenfrågor. Nu har skolan ett nytt projekt på gång.
Tanken är att det vatten, som samlas upp från till exempel hustak i området, ska ledas från väggbrunnar till speciella reningsdammar. Där ska vattnet renas av djur, växter och bakterier, innan det slutligen leds vidare ut i Kilaån.
En första damm är redan färdig, och en andra har precis påbörjats.
Projektet är ett samarbete mellan flera av Gripenskolans program. Idén föddes hos elever från det naturvetenskapliga programmet, men elever från det transporttekniska programmet har grävt dammarna och elever från elprogrammet har installerat en eldriven pump, som pumpar ut det uppsamlade vattnet till dammarna.
Man planerar också att ersätta den befintliga eldrivna vattenpumpen med ett litet vindkraftverk, för att spara på el och för att göra projektet än mer miljövänligt.
Karin Anklew, lärare i biologi på Gripenskolan, är positiv till arbetet.
Man skulle kunna säga att det är ett pilotprojekt inom området, eftersom tanken om att lokalt ta hand om dagvatten är aktuell och av intresse för kommunen. Det är också speciellt roligt att ungdomar är föregångare inom projektet, säger Karin Anklew.
Eftersom frågan är intressant för kommunen, har man därifrån visat intresse och varit hjälpsam på olika sätt, även med att stödja finansieringen av projektet. Då det mesta av arbetet utförs av elever och lärare, blir det hela emellertid inte särskilt kostsamt, menar Karin Anklew.
I och med den höga kompetensen hos både elever och lärare, blir det ju inga direkta arbetskostnader, säger hon.
Än så länge är projektet relativt nytt, men det ska utvecklas vidare. Dammarna ska bland annat få fler djur och växter, så att yngre elever ska kunna använda dem som exkursionslokaler för studier av livet i en damm.
Det är meningen att äldre elever ska handleda de yngre, ett koncept som Gripenskolan har utvecklat och som har gett goda resultat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!