Visst härjar det pirater i julhandeln

Övrigt2005-12-12 17:30
Vi är mitt uppe i all julhets och presentstress. Jakten på de bästa produkterna till de förmånligaste priserna pågår. Det där lilla slumpinköpet, så där i förbifarten är aldrig långt borta. Men det gäller att ha ögonen öppna för pirater.
Smugglingen av pirattillverkade produkter är på väg att bli mer lönsam än narkotikahandeln, berättar Svenska Dagbladet. Handeln med piratkopior är lukrativ. Det handlar om goda marginaler med låg risk att ertappas av myndigheterna. Piratkopierade varor väller in över EU:s gränser och prisskillnaderna är inte längre så uppenbara att det är enkelt att avgöra vilken produkt som är vilken.
Interpol varnar för att pengar från handeln med piratkopior går till regelrätta terroristorganisationer, men också till andra former av organiserad brottslighet. Man kan tycka vad man vill om de stora märkesföretagen. Men de kan åtminstone tvingas svara för sin produktionsprocess, bära ansvar för sitt miljötänkande liksom för arbetsförhållandena för dem som tillverkar dess produkter.
Piraterna vet vi inget om hur dessa produkter producerats, under vilka förhållanden och av vilka. Det kan vara resultatet av slavarbete eller barnarbete. Och pengarna för den billiga märkeströjan kan i slutändan användas till finansiera en bilbomb mot oskyldiga människor i Bagdad eller någon annanstans. Det är en lång obehaglig kedja.

Handeln med piratvaror skadar de seriösa företagen ekonomiskt och snyltar på dessas trovärdighet. Det slår alltså även mot samhället i stort. Pirathandeln resulterar i uteblivna skatteintäkter och, exempelvis vad gäller piratproducerade mediciner, ökade hälsorisker för kunderna.
Enda sättet att ta kampen mot de globala piraterna är breda internationella insatser. Internationella samarbeten har gett resultat i kampen mot pirat-tillverkare i Latinamerika. Via gemensamma tullsatsningar kan varorna oftare stoppas vid gränserna. Samtidigt gäller det att hålla en ordning där inte de stora marknadsaktörerna ges utrymme att använda piratstämpeln för att bekämpa mindre namnkunniga utmanare eller begränsa prissättningen för den egna marknadspositionens skull.
Regerar priset i julhandeln? Eller den mer eftertänksamma köparen som dubbelkollar inköpet? Som kräsna konsumenter har vi mycket att vinna även om det till synes blir dyrare för stunden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om