Waldorfskolan i Gnesta växer
Fler och fler elever väljer Waldorfskola i Gnesta. Klassrummen räcker inte till och en utbyggnad väntas i höst. I går var det upprop och klasskompisarna träffades för första gången efter sommarlovet.
Flera elever ser varandra för första gången efter sommarlovet och har mycket att ta igen. Föräldrar står längs med de varmt gula väggarna. Golvet fylls av elever från årskurs ett till nio och de är fler än någonsin tidigare. För Waldorfskolan i Gnesta växer.
Av någon anledning söker sig allt fler elever dit från de kommunala skolorna. Vid höstterminens början är cirka 95 elever inskrivna och under hösten väntas en utbyggnad.
Taket på en av byggnaderna ska höjas för att göra plats till två nya klassrum.
Waldorfeleverna välkomnas tillbaka till skolan med sånguppträdande från lärarna. Nu är det tid till att göra nytta... sjunger de i stämmor. Barnen, som fortfarande är blöta i håret, ropas fram av lärarna och klassen får applåder när alla är framme. Några lärare har alla namn i huvudet och ropar upp hela klassen utan någon klasslista till hjälp.
Waldorfskolan har en egen pedagogik som skiljer sig från den kommunala skolan. Ett ämne som tillhör skolans läroplan är eurytmi. Där rör sig eleverna till dikter och musik på ett speciellt sätt, något som enligt pedagogiken är bra för hela personen. Varje månad hålls fest då elever visar föräldrar vad de har arbetat med.
En annan skillnad är att det inte finns någon rektor på skolan.
Vi är ett kollegium som fattar beslut tillsammans, säger Ia Swärdh, en av skolans lärare.
Hittills har klasserna varit åldersintegrerade, men det beror bara på att det inte har funnits tillräckligt med elever.
Vi vill helst ha rena klasser eftersom vi i Waldorfpedagogiken läser vissa saker i vissa åldrar. Det blir lättare för barnen och för lärarna så.
Till hösten är endast ett fåtal klasser åldersintegrerade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!