I dag är Anders Ygeman gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen sedan han tvingades bort från inrikseministerrollen efter IT-skandalen förra sommaren. Men det har spekulerats i om han kan bli Stefan Löfvens efterträdare på partiledarposten.
När han kom till Nyköping på onsdagen var han först med på ceremonin för Östra klockstapeln. Men han var framför allt i Nyköping för att prata om Skavsta och Ostlänken. När SN träffade honom på Östra bergen hade han och kommunalrådet Urban Granström (S) inte hunnit prata ihop sig än.
– Med Ostlänken får Skavsta en helt annan position i regionen, sade Anders Ygeman.
Nyköpings kommun har kämpat länge för att stationen vid Skavsta ska placeras på huvudbanan i stället för bibanan som regeringen nyligen beslutade.
– Nu ligger den där den ligger. Det viktigaste är ändå att den kommer på plats, säger Anders Ygeman.
Men Urban Granström hoppas fortfarande på en förändring, trots att både Trafikverket och regeringen har satt ner foten och placerat stationen på bibanan.
– Självklart hade det varit bättre om den låg på huvudbanan, men jag tror inte att sista ordet är sagt än.
Anders Ygeman sade inte emot.
– Jag utesluter inte det, säger han.
Nyköping räknar på en stor ökning av passagerare på Skavsta och regeringen räknar med att Arlanda kommer att växa.
Hur går det ihop med att minska utsläppen från flyget?
– Jag tror att vi måste minska flygandet över tid. De onödiga flygresorna måste ersättas med tåg och Ostlänken är första delen i det arbetet.
Hur går det ihop med utbyggnaden av flygplatser?
– Hur mycket vi behöver bygga ut återstår att se. Och i dag är flyget är subventionerat, men det kommer att förändras.
Att flyget ska vara befriat från skatt finns inskrivet i flera internationella konventioner, men dessa kommer att ändras, tror Anders Ygeman.
– Det är jag helt övertygad om.