Avsmalningen av Sundavägen i Oxelösund borttagen – efter en vecka

Tanken var att en avsmalning av Sundavägen skulle leda till att hastigheten sänktes hos bilisterna. Men det blev en tävling i stället om vem som skulle hinna först genom nålsögat i stället.

Oxelösund2016-12-08 08:00

Det är inte ovanligt att hastighetsbegränsningen på Sundavägen bryts. Något som kommunen ville prova att göra något åt. Sagt och gjort: en avsmalning byggdes i höjd med mataffären under förra veckan. Men den blev inte långvarig.

– Avsmalningen innebar att två bilar inte skulle kunna mötas, utan att hastigheten skulle dämpas. Det har blivit mycket reaktioner på Facebook och det finns en del kritiska kommentarer om hur vi kunde göra så här, säger Mats Lindahl som är trafikingenjör vid Oxelösunds kommun.

– Effekten verkade ha blivit den motsatta, i stället för minskad fart så blev det helt plötsligt tävling om vem som skulle hinna först och man funderade även på vem som har förkörsrätt i en sådan passage, fortsätter Lindahl.

Han tror dock att de som uttryckt sig skeptiskt till åtgärden är i minoritet av de cirka 3 000 fordonspasseringar som är snittet per dag.

– Man skulle kunna gissa att många fordonsförare tycker åtgärden är okej, säger Lindahl.

Okej eller ej. Nu har avsmalningen plockats bort och insatsen ska utvärderas.

Det är inte den enda hastighetsdämpande åtgärd som genomförts i Oxelösund den senaste tiden. På Jogersövägen har en liten provisorisk avsmalning satts ut för att minska farten i en korsning, där barn rör sig till och från skolan.

Det kan bli en hel del avsmalningar och andra hastighetsdämpande åtgärder i framtiden.

– Avsmalningar som dämpande åtgärd kanske kan bli en lösning på mindre gator i framtiden, men de stora gatorna och lederna kräver andra åtgärder. Vi har i flerårsplanen pekat ut några gator som skall göras smalare och mer trafiksäkra. De gator som är utpekade nu är bland andra Sundavägen, Björntorpsvägen, Sundsörsvägen och Frösängsvägen. De breda vägarna kommer att göras normalbreda och med gång- och cykelvägar i anslutning, säger Mats Lindahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om