– Jag förstår inte varför den diskussionen inte kommer upp. Det måste vara väsentligt billigare och bli en mindre miljöpåverkan. Det är förhållandevis enkelt att lägga i en sjökabel. Man lägger den på isen eller släpper ner den försiktigt på sommaren med hjälp av ballonger, säger Lars Wikman.
Han var vd För Nyköping energi fram tills dess att Vattenfall köpte bolaget under andra halvan av 1990-talet. Nu undrar han varför alternativet sjökabel inte har diskuterats mer.
Vattenfall eldistribution har nyligen lämnat in en ansökan till Energimarknadsinspektionen. De vill ha tillstånd att bygga en stor kraftledning mellan Hedenlunda och Oxelösund, som ska förse SSAB:s planerade ljusbågsugn med el. Vattenfall eldistribution vill ha en luftledning på hela sträckan, medan bland andra föreningen Hedox, som samlar boende längs den planerade kraftledningen, vill ha en markkabel.
Wikman menar att en sjökabel från Hedenlunda huvudsakligen skulle kunna gå på Långhalsens botten fram till Kristineholm. Där skulle man kunna gräva ner den fram till Sjösaviken där den återigen skulle kunna gå på sjöbottnen fram till Oxelösund.
– Den fara man brukar se med sjökablar är att ett större fartyg ankrar sönder kabeln, men så stora båtar finns inte i de sörmländska insjöarna och inte heller den sista biten från Sjösaviken till SSAB. Man behöver inte dra kabeln utomskärs, säger Wikman.
Vattenfall har pekat på att det är viktigt med driftsäkerhet och att det blir för många skarvar i en markkabel. Hur ser du på det?
– Det finns tillverkare som gör oändligt långa kablar. Den finns en kabel till Gotland som inte har några skarvar. Sedan tror jag att man kan bortse från skarvproblemet, det går att göra säkra skarvar. Jag har själv varit med och byggt luftledningar. På den tiden var tekniken för kabelförlängning inte så utvecklad som den är i dag. Det har hänt en hel del sedan dess.
Wikman berättar att han arbetade som konsult åt en markägare där Vattenfall eldistribution ville bygga en luftledning, medan markägare ville exploatera marken till bostadsbygge i stället.
– I ett fall på Värmdö lyckades vi stoppa Vattenfall. De lades en markkabel i stället för en luftledning som kommunen sedan byggde en cykelväg ovanpå. Det går att få Vattenfall att ändra sig, men då måste man prata ekonomi. Då brukar de köpa argumenten, säger Wikman.