– Och inget har blivit bättre vid hållplatsen, säger Olle Brennius, som samlat på sig en omfattande fotodokumentation av ett stort antal situationer med olycksrisker som inträffat vid hållplatsen sedan 9 december 2012, det datum då centrumhållplatsen för busstrafiken mellan Oxelösund och Nyköping flyttades från Torggatan till det nuvarande läget vid Badhusgatan.
Olle Brennius har bland annat kritiserat hållplatsen för att vara för trång för de stora bussar som används på linje 715 och för att den bara rymmer en buss i taget. Bland de senast tagna bilderna Olle Brennius har från hållplatsen finns en situation där en bussförare på väg att köra ut från hållplatsen inte klarat svängen, utan tvingats backa. Under backningsmanövern sticker bussens bakre överhäng in cirka 1,5 meter över trottoaren vid Badhusgatan 8B.
– Lyckligtvis fanns inga människor på trottoaren vid det tillfället, säger Olle Brennius.
Olle Brennius har även bilddokumentation som visar tre bussar på rad inne på hållplatsområdet, där passagerare blir avsläppta på gatan samtidigt som infarten till den angränsande lastplatsen är helt blockerad.
I den kommunikation som förekommit om centrumhållplatsen mellan Oxelösunds kommun, länstrafiken och entreprenören Nobina, som kör bussttrafiken, har det sagts att problemet med att flera bussar hamnar vid hållplatsen samtidigt skulle åtgärdas. Men det händer fortfarande och ger upphov till farliga situationer när en buss försöker passera en annan inne på hålplatsområdet, konstaterar Olle Brennius.
Vad som gör centrumhållplatsen extra trång för de 15 meter lång boggiebussar som används i Oxelösundstrafiken är den personbilsparkering som finns långs vändslingan, på sidan mot Hamnbron, betonar Olle Brennius.
– Det har talats om att göra om parkeringen och i stället göra rutorna snedställda, det skulle ge lite mer utrymme för bussarna, men det har inte hänt något under våren, säger Olle Brennius.
Olle Brennius säger även att centrumhållplatsen har en allmänt rörig trafiksituation, eftersom så mycket annan trafik, förutom bussarna, passerar igenom eller i närheten av vändslingan. Det handlar till exempel om distributionsbilar, renhållningsbilar, färdtjänstfordon, boendes bilar och andra privatbilister som utnyttjar parkeringen vid vändslingans ena sida.
Läs mer i dagens tidning.