– Det går inte att leva på gamla myter, vi måste hitta nya vägar, våga tänka nytt, säger Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds hamn, och förklarar att ostkusthamnarnas samarbete är starkt kopplat till det förslag till reviderad nationell plan för infrastrukturen som Trafikverket presenterade för några veckor sedan och som nu är ute på en bred remissrunda.
Ett huvudproblem är att landinfrastrukturen, främst järnvägsnätet, har så stora brister att statens finanser inte klarar att täcka investeringsbehovet, förklarar Erik Zetterlund.
– Skattemedlen räcker inte till och industrin skulle kvävas om höjda väg- och banavgifter skulle finansiera alla åtgärdsbehov, säger Erik Zetterlund.
I det här läget är sjöfarten en resurs med ledig kapacitet som kan avlasta landinfrastrukturen, betonar Erik Zetterlund.
– Hamnarna har en outnyttjad kapacitet och vattenvägen är en oändlig naturresurs, säger Erik Zetterlund.
Erik Zetterlund berättar vidare att ostkusthamnarna vill peka på hur viktigt det är att den svenska nationella planen för infrastruktur sätts in i ett internationellt perspektiv.
– Sedan EU-inträdet är vi en del av Europa och det måste också avspeglas i infrastrukturplaneringen och politiken, säger han.
Erik Zetterlund fortsätter och förklarar mer konkret vad han menar:
– Sveriges import- och exportgods ska inte till den svenska väst- och sydkustens hamnar. Det ska till övriga Europa, Asien, Australien, Amerika och Afrika. Norra Europa är väl försörjt med stora internationella hubbar för godstrafik.
Erik Zetterlund menar att det handlar om att använda de stora hubbarna, det vill säga hamnarna, runt Nordsjön för att så smidigt som möjligt kunna skeppa gods vidare ut i världen och tvärtom när det gäller importen till Sverige. För både import och export är grundtanken sjöfart både till och från Sverige, kombinerat med korta landtransporter på väg eller järnväg till eller från närmaste hamn på väst- eller ostkusten.