250 000 kronor. Så mycket har Oxelösunds kommun betalat ett företag för att ta fram förslag på en varumärkesplattform. Och personalchefen Henny Larsson som arbetat med projektet verkar minst sagt nöjd.
– Jag fick lite rysningar när jag såg det första gången. Jag lever ju i Oxelösund och känner verkligen igen mig. Vi har lyckats fånga någonting av det som är Oxelösund. Jag hoppas att oxelösundarna själva tycker att det är snyggt, säger hon.
I det material som offentliggjorts har den gamla förkortning OXD fått stryka på foten för OXLS, tryckt i ruffiga, grova bokstäver med industriell känsla. Tillsammans med den nya förkortningen står texten "We are Oxelösund" på bilder över Femöre och hamnen.
– Vi har utgått från visionen att skapa mod och framtidstro. Vi har haft en referensgrupp med representanter från företag, föreningar samt medarbetare i Oxelösunds kommun som vaskat fram ett antal kärnvärden. Sedan har den firma som fått uppdraget att ta fram förslaget jobbat fram ett form- och bildspråk utefter det, fortsätter Henny Larsson.
I projektsbeskrivningen står det att målet är att fram en varumärkesplattform som definierar hur Oxelösund ska uppfattas och kommuniceras utifrån de kärnvärden och kännetecken som fastställts. Framförallt är det till för dem som redan bor i Oxelösund eller kan tänka sig att flytta hit, men även företagare och kommunens anställda.
Kommunstyrelsen har nyligen sagt ja till varumärkesplattformen, men det slutgiltiga beslutet tas av kommunfullmäktige den 19 oktober. Någon budget för att genomföra projektet på allvar har inte tagits än. De 250 000 kronorna var enbart kostnaden för att ta fram förslaget.
Om förslaget blir verklighet ska det inte ersätta kommunens eget formspråk eller logotyp. Kommunvapnet med järnsymbolen och ankaret blir kvar.
– Det här ska inte vara för kommunorganisationen, utan för hela Oxelösund som plats.