Ja till kritiserade OXLS-kampanjen i Oxelösund

OXLS är i hamn. Oxelösundsbon Karin Henriksson var kritisk när hon kom till fullmäktigedebatten på onsdagskvällen. En timme senare hade hon vänt. – Jag tror det här blir bra, säger hon.

OXELÖSUND2016-10-19 22:33

I total enighet beslutade Oxelösundspolitikerna i kommunfullmäktige att anta en varumärkesplattform som bland annat innehåller den ifrågasatta loggan. Detta efter att reklambyrån förklarat och visat exempel på hur budskapet som ska stärka och profilera Oxelösund kan presenteras.

En del är bilder på människor och miljöer kombinerat med suggestiva texter. Tanken är att medborgarna ska känna stolthet, tillhörighet och framtidstro. "We are Oxelösund" står det på en exempelbild med hamnen och Femörehuvud på var sida av havet.

Karin Henriksson är en av många som varit med i de workshop som varit inspirationskälla för reklambyrån. Hon blev paff när hon först såg den blekblå OXLS-loggan och kände inte alls igen sig. Men presentationen övertygade henne om att det här kan bli ett bra sätt att föra ut bilden av Oxelösund. Hon har nyligen återvänt till sin hemstad efter många år i Småland.

– Varför ska man vara i inlandet när man kan vara vid havet, säger hon.

Nu bor hon på Ramdalshöjden med utsikt över Bråviken och SSAB. Och tycker att båda delarna är vackra på sitt sätt.

– Järnverket - det är ju det vi lever av i Oxelösund, säger hon.

Varumärkesplattformen kan liknas vid en slags affärsplan.

– Den definierar hur Oxelösund som ort ska uppfattas. Det handlar mycket om känslor. Inte ens kommunfullmäktige kan bestämma vad man ska tycka om Oxelösund, sa Lars Rystadius från reklambyrån i sin presentation för fullmäktigeledamöterna.

Kommunen har betalat en kvarts miljon för varumärkesbyggarprojektet. Kommunstyrelsens ordförande Catharina Fredriksson säger att det inte omedelbart kommer att avsättas några stora summor för att förverkliga ideerna.

– Vi börjar försiktigt, säger hon.

Reklambyråns vision är att den nya symbolen används av såväl företagare som föreningar och kommunala verksamheter.

– Det är alla oxelösundares märke, säger Rystadius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om