Det är KD-toppar med vind i seglen som kommer ut från SSAB. Det är längesedan KD haft så bra opinionssiffror på riksplanet - så bra att de nu närmar sig Moderaterna. I Oxelösund har de fått titta på masugnen och valsverket - men framför allt fått en dragning om SSAB:s omställning till fossilfri stålproduktion.
– SSAB har en viktig roll om vi ska lyckas med att bli mer miljövänliga. Det är väldigt avgörande att SSAB lyckas med sin omställning, det är en av Sveriges viktigaste klimatåtgärder, säger Ebba Busch Thor.
Men när stål ska göras utan kol kommer det att krävas el. Mycket el. Dels till ljusbågsugnen - dels till Hybrit - om den vätgasbaserade masugnen kommer att fungera. KD:s svar på det är kärnkraft.
– Det kommer att krävas mer el, inte mindre, när SSAB ställer om. Därför vill vi säkerställa elproduktionen till den svenska basindustrin. Dels genom att bygga ut det svenska kraftnätet, dels genom att tillåta nybyggnation av kärnkraft i Sverige och inte stänga de fungerande kärnkraftverken i förtid. Förnyelsebara energikällor behöver också byggas ut, men industrin behöver garanterad energi vid en angiven plats och tidpunkt, fortsätter Ebba Busch Thor.
Hur ser ni på industriklivet, som bidragit med pengar att utveckla Hybrit?– Vi står fullt bakom industriklivet.
Regeringen har satt till mer pengar till industriklivet i sin vårbudget. Hur ser KD på det?– Vi ser positivt på det.
Sara Skyttedal är ute och valkampanjar med sikte på en plats i EU-parlamentet och menar att EU spelar en roll för SSAB:s framtid. En fråga hon tänker driva - om hon röstas in - är just kärnkraft på det europeiska planet.
– EU kan göra det billigare och snabbare att bygga ny kärnkraft. Om vi bara gör det i Sverige blir det för dyrt och tar för lång tid. Med en gemensam europeisk standard blir det stordriftsfördelar, säger hon.
För ett drygt år sedan skrev Sara Skyttedal en tweet om flygresor och klimat. "Jag tänker så här - flyg mer! Det finns så många dumpuckon som bojkottar flyget att förutsättningarna för bolagen att investera i grön teknik försämras. Jag flyger därför några extra gånger. Det är min klimatkompensation", skrev hon.
Nu när debatten om flygets klimatpåverkan är hetare än någonsin - klimatkompenserar du fortfarande genom att flyga?– Nu kommer EU att klimatkompensera mina flygresor. Jag kommer fortsätta att flyga.