Kommunrevisorerna bad därför revisionsfirman PcW att granska om alla uppgifter från de gamla systemen fördes över till det nya systemet. Analysen visar att det saknas registerdata, bland annat handlar det om ett 40-tal anställda som fallit bort, samt om hundratals lönetransaktioner som saknades i personalregistren.
Andra brister handlar om att anställda som har varit frånvarande ändå fått lön, att nyanställda har fått vänta för länge på löneutbetalning och att det inte går att bedöma om frånvaro, ob och övertid har hanterats korrekt.
Eftersom det inte har varit möjligt att få ut statistik på sjukfrånvaro under 2015 har kommunen varken kunnat uppfylla lagkravet på att presentera dessa uppgifter i årsredovisningen eller lämna in statistiken till Sveriges kommuner och landsting, SKL.
"Vi bedömer att kommunstyrelsens interna kontroll har varit otillräcklig (....). Vi avser därför att följa upp att och hur kommunstyrelsen säkerställer den interna kontrollen över det nya HR- och lönesystemet", skriver Oxelösunds kommunrevisorer, som kräver ett svar på hur kommunstyrelsen ska åtgärda situationen senast den 1 oktober 2016.