â I onsdags sjösatte vi. Det var en höjdpunkt i livet att fĂ„ lĂ€gga den hĂ€r i sjön. Vi Ă€r ett gĂ€ng pĂ„ sex personer som har jobbat ihop, halvtid i princip, varje dag. Det Ă€r jĂ€tteroligt att se att vi har kommit sĂ„hĂ€r lĂ„ngt, sĂ€ger Erik Zetterlund som Ă€r en av dem som varit med pĂ„ resan.
För att beskriva segelbÄtsprojektet Spirit of Garm IV mÄste man börja med en skogsdunge i norra Sörmland. GÀnget började med att köpa hela trÀd som fortfarande vÀxte för att fÄ virke till bÄten. De fick hem det i stockar, sÄgade upp det och lÀt det torka, innan det kunde börja byggas bÄt av dem. Det mesta Àr gjort frÄn grunden utifrÄn de ritningar som de hittat pÄ Sjöhistoriska museet.
â Förebilden Ă€r en bĂ„t som sjösattes i början av 1900-talet. Det var en legend i kappseglingskretsar. Den hette Garm IV. UrsprungsbĂ„ten byggdes i nitad stĂ„lplĂ„t, och det valde vi att inte göra. Den hĂ€r Ă€r byggd i svenska trĂ€slag. Det Ă€r nĂ€stan en replika, men inte riktigt, fortsĂ€tter Zetterlund.
För de som lÀst Jan Guillous bokserie som börjar med romanen Brobyggarna, Àr möjligen tÀvlingen Kieler Woche bekant. I den historien vinner en bÄt som Àr inspirerad av Garm IV den prestigefyllda kappseglingstÀvlingen. I verkligheten vann den svenska bÄten Kieler Woche flera Är i rad.
â Den vann över storfavoriten Kaiser Wilhelms bĂ„t Meteor, sĂ€ger Kurt Rasmussen som varit projektledare för bĂ„tbygget.
2022 hoppas gÀnget frÄn Oxelösund knyta ihop den sÀcken.
â NĂ€sta Ă„r hoppas vi kunna delta i Kieler Woche. DĂ„ Ă€r det 120 Ă„r sedan Garm IV vann tĂ€vlingen första gĂ„ngen. Men först Ă€r siktet instĂ€llt pĂ„ att vara med i Gotland runt nu i juli. Om vi blir klara med allt, sĂ€ger Zetterlund.
Det Ă€r lĂ€tt att bli alldeles matt nĂ€r man tittar nĂ€rmare pĂ„ den bĂ„t som nu ligger vid bryggan i Oxelösunds fiskehamn. DĂ€cket Ă€r randigt av de olika trĂ€slagen som anvĂ€nts, alm, ask och körsbĂ€r. Ju nĂ€rmare man tittar kommer fler och fler detaljer fram â och det allra mesta Ă€r handgjort. Kölen har lokala företag hjĂ€lpt till med och en motor Ă€r inköpt.
â Gunnar Mellgren som ritade den hĂ€r bĂ„ten var ett geni, han gjorde oerhört snabba bĂ„tar. Det som gjorde att vi föll för projektet var att det har en sĂ„dan historia. Vi har gamla verktyg och alla snickerier Ă€r handgjorda. Som alla block, de har vi gjort för hand i stĂ€llet för att bara köpa 120 stycken, sĂ€ger Kurt Rasmussen.
Uppskattningsvis har de lagt ner 15 000 timmar pÄ bygget.
â Det Ă€r jĂ€ttemĂ„nga timmar, men vi har sagt att byggandet Ă€r en del av projektet. Det har varit jĂ€tteroligt och allt Ă€r pĂ„ frivillig basis, fortsĂ€tter han.
En förutsÀttning Àr att flera i gÀnget Àr pensionÀrer.
â Jag gick i pension för tre Ă„r sedan och efter tvĂ„ veckor kom Kurt och sa att jag sĂ„g ut att ha lite för lite att göra. Och pĂ„ den vĂ€gen Ă€r det. Men det Ă€r inga krav och inga tvĂ„ng, familjen gĂ„r alltid först, sĂ€ger Anders Lidmalm.
â Jag trĂ€ffade Kurt vid Ă„tervinningstationen efter att jag pensionerat mig och han frĂ„gade om jag inte ville vara med. Jag funderade över helgen och sedan kom jag tillbaka med ett paket kaffe och en pĂ„se bullar, sĂ€ger Zetterlund.
Och de verkar onekligen ha trevligt tillsammans. Kaffekopparna stÄr i sittbrunnen och ingen verkar ha speciellt brÄttom.
â Det speciella Ă€r att det aldrig varit nĂ„gon som sagt ett hĂ„rt ord eller klandrat nĂ„gon under den hĂ€r tiden. Vi sĂ€ger bara "gör om, gör rĂ€tt", nĂ€r nĂ„got blir fel, sĂ€ger Zetterlund.