Att bistå och även kontrollera fritidsbåtsfolket är något som Kustbevakningen i huvudsak ägnar sig åt under en period på sex till åtta veckor under juli och augusti, berättar Johan Torstensson, befälhavare i en av de besättningar som är stationerad vid Kustbevakningen i Oxelösund.
– Det är då det är högsäsong för fritidsbåtar, under juni är det inte alls lika många som är ute på sjön i vår del av skärgården, säger Johan Torstensson.
Kustbevakningen har givetvis ett uppdrag att kontrollera att fritidsbåtsfolket följer de lagar och regler som gäller på sjön ifråga om nykterhet och hastighetsbegränsningar, och så sker också, men besättningarna lägger också mycket tid på att prata med de båtmänniskor de träffar under patrulleringar och vid stopp i hamnar, förklarar Johan Torstensson.
– Vi kan till exempel stanna till lite och hälsa och informera om lagstiftningen när vi möter en båt, tillägger han.
– Det är jätteviktigt att vi syns och är tillgängliga för alla på sjön, att vi har goda relationer med de som vistas på sjön, säger Mattias Lindholm.
Kustbevakningens kontroller av nykterheten på sjön sker lite på samma sätt som polisen jobbar i trafiken på land, och med i princip samma utrustning. När det gäller kontroll av nykterhet och fartgränser till sjöss har kustbevakningspersonalen även polismans befogenhet.
– De flesta i båtarna är positiva till att vi gör de här nykterhetstesterna, säger Mattias Lindholm. Och nästan alla bland de som styr en fritidsbåt sköter sig bra. De två senaste åren har vi bara haft runt 200 rapporterade fall av sjöfylleri i landet per år och det stora flertalet av dem inträffar under juli och augusti.