– Det som är extra roligt är att vi rankas på plats två när det gäller upphandling. Det är ett område som de flesta kommuner brottas med, så där får alla de som jobbar med upphandling hos oss klappa sig lite extra på axeln, sa kommunstyrelsens ordförande Catharina Fredriksson (S) under det senaste kommunfullmäktigemötet.
Det hela handlar om en nöjd kundundersökning som Sveriges kommuner och regioner (SKR) gjort. Företag som varit i kontakt med Oxelösunds kommun under 2021 har haft möjlighet att svara på frågor om hur de upplevt servicen inom en rad områden.
Förutom upphandling har det bland annat handlat om bygglov, miljö- och hälsoskydd och livsmedelskontroll. Det handlar även om brandskydd, markupplåtelse och serveringstillstånd. Företagen har fått bedöma den kommunala servicen när det gäller tillgänglighet, bemötande, information, kompetens, rättssäkerhet samt effektivitet.
– När det gäller bygglovsärenden har vi ökat med 18 placeringar förra året, men tyvärr har vi ett lite sämre resultat när det gäller miljö och livsmedel, fortsatte Catharina Fredriksson.
Totalt blev det dock en blygsam placering bland de 198 kommuner som deltagit i SKR:s "nöjd kundundersökning" som formellt går under namnet "Servicemätning".
– Vårt genomsnittliga index blev 68, vilket är ett godkänt betyg. Vi slutade på plats 169 av de 198 kommuner som var med, sa Catharina Fredriksson.
Genomsnittet för samtliga deltagande kommuner var 74.