SkrÀck och död i unikt bokprojekt

Inte alla tredjeklassare kan titulera sig författare, men eleverna i klass 3B pÄ D-skolan i Oxelösund har skrivit en alldeles egen bok. Nu ska fler elever fÄ chansen att förkovra sig i skrivandets vÀrld.

Foto:

Oxelösund2016-03-19 15:22

Eleverna i klass 3B pÄ D-skolan kommer springande i den klassiska stentrappan med ingjutna fossiler i trappstegen för att möta SN:s reporter och fotograf som Àr pÄ besök i skolan. Det Àr ett gÀng stolta tredjeklassare som nÄgra minuter senare sitter vid sina bÀnkar i klassrummet för att prata om boken de har skrivit tillsammans.

HÀmnd, skrÀck, död, monster och hemligheter Äterkommer i berÀttelserna som vÀxte fram pÄ svensklektionerna i höstas. Idén kom till efter ett författarbesök pÄ skolan och klasslÀraren Kristin Johansson har varit drivande för att hennes klass skulle fÄ prova pÄ att skriva i bokform.

Med ekonomiskt stöd frÄn Sörmlands sparbank har klassen kunnat trycka upp sin bok, som blev klar i vintras. Sedan dess finns den tillgÀnglig att lÀsa pÄ Koordinatens bibliotek i Oxelösund.

Syftet med boken har varit att jobba med svenskundervisning i ett annorlunda projekt. Förutom att öva pÄ lÀsförstÄelse och berÀttarteknik har barnen jobbat med vÀrdefrÄgor och att bygga upp sjÀlvförtroendet. Under vÄrterminen kommer berÀttelserna att fortsÀtta dyka upp i undervisningen, bland annat genom övningar i att skriva recensioner.

– De har varit jĂ€tteduktiga. Jag Ă€r imponerad och stolt över min klass, sĂ€ger Kristin Johansson, som vill fortsĂ€tta att jobba i liknande bokprojekt med klassen.

Sedan hon blev klasslÀrare för tredjeklassarna har hon försökt skapa stabilitet i gruppen, som redan har haft flera olika lÀrare under sina första Är i skolan.

D-skolan har tidigare fÄtt kritik frÄn Skolinspektionen om kvaliteten pÄ skolan och rektor Christer Lindahl jobbar nu aktivt med lÀrare och elever för att förbÀttra skolmiljön. Ett arbete som gÄr i rÀtt riktning, enligt Kristin Johansson.

– Skolan har ett oförtjĂ€nt dĂ„ligt rykte. Jag tror att mĂ„nga barn hĂ€r har det bĂ€ttre Ă€n pĂ„ andra skolor, sĂ€ger hon.

Och stÀmningen Àr god nÀr barnen pratar om sin bok.

Temat skrÀck Àr nÄgot som de sjÀlva har valt och alla Àr överens om att det har varit ett roligt arbete att göra boken. Fantasin har flödat fritt och med hjÀlp av berÀttarkartor och utveckling av karaktÀrerna har de bÄde skrivit och illustrerat sina berÀttelser.

Dede Samuel har skrivit om en kille med en stor hemlighet och hÀmtade inspiration frÄn en film.

– Det har varit roligt att jag fĂ„tt dela med mig av mina skrĂ€ckkunskaper till resten av vĂ€rlden. Hur man ska fĂ„ skrĂ€ck att verka olĂ€skigt, sĂ€ger Dede.

Nu kan klass 3B:s bok göra vÀgen för Ànnu fler berÀttelser skrivna av barn, för barn. Under vÄrterminen gör skolan en förstudie med mÄlet att bokprojektet ska bli större sÄ att alla barn pÄ skolan fÄr skriva egna böcker.

– Visionen Ă€r en skola dĂ€r barnen skriver böcker. Det kan bli stort som nĂ„r ut till fler, eller litet inom skolan, det vet vi inte Ă€n, sĂ€ger rektor Christer Lindahl.

Böckerna ska bli bÄde ett minne för livet, och en uppmuntran till att skriva mer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om