– Vi tror att det kommer öka med båtar i skärgården i sommaren, eftersom ingen får resa utomlands, säger Niklas Kronhell som jobbar i gästhamnen i Oxelösund.
Det är varma vindar som fläktar och det sitter en hel del människor och äter glass vid hamnkontoret i gästhamnen i Oxelösund.
– Det har kommit ganska lite folk till gästhamnen tidigare. Men nu under helgen har det ökat på med två till tre båtar om dagen, säger Niklas.
En av alla båtägare som kom in till båtmacken under fredagen var Steven Kjell. Han hade hämtat sin båt från vinterförvaringen i Nävekvarn och ska vidare till hemmahamnen på Gålö vid Dalarö i Stockholm.
– Jag behöver fylla på båtens bränsletankar, säger Steven.
Båten är en Princess V42 och är en riktigt stor motorbåt som verkligen syns när den glider in i hamnen. Den har två stycken tvåhundraliters bränsletankar så det tar ett tag innan de blir fyllda. Färskvattentanken är på trehundra liter. Resan mellan Nävekvarn och Dalarö tar ungefär fyra timmar.
Men varför har du båten i Nävekvarn?
– Jag har haft båten där i tio år och det är en bra marina med bra service och personal. Att ha båten inomhus i Stockholm kostar skjortan det är billigare i Nävekvarn. Sedan har de öppet vissa helger under våren så man kan greja med båten i hallen, säger han.
Steven brukar hämta upp båten den här helgen eftersom det är en långhelg.
– Det brukar vara bra väder på premiärturen och det blev det i dag också, säger Steven.
Steven älskar båtlivet för det blir en sådan kontrast till det övriga livet.
– När man lägger tamparna på bryggan och ger sig iväg då lägger man även vardagen där, säger Steven.
Mest brukar de åka runt i Stockholms skärgård och lägga till i naturhamnar.
– Det finns trettiotusen öar där, så jag kan åka hela livet utan att se allt, säger Steven.
På en annan brygga sitter Oxelösundaren Jan Hellberg i sin Rival 22:a och dricker en kopp kaffe.
–Jag sjösatte båten för en timma sedan och skulle ta mig över till Östersviken där båten brukar ligga. Men det blev något problem med kylningen till motorn så jag fick ta mig tillbaka igen, säger Jan.
Han hade cirka femhundra meter kvar när motorn la av och eftersom det var motvind gick det inte ta sig fram.
– Jag fick ta hjälp av vinden och några paddeltag för att få rätt kurs tillbaka till gästhamnen. Men det gick bra, de gamla kustjägartakterna sitter i, säger Jan.