Som SN kunde berätta i gårdagens tidning har årets utskick av fakturor för båtplatsavgifterna i Promarinas fritidsbåtshamnar i Oxelösund väckt en ny proteststorm mot företagets avgiftsnivåer. Exempelvis har Oxelösunds kommun senaste tiden fått ett antal brev från upprörda båtägare som ifrågasatt nya avgiftshöjningar i kombination med, som de anser, ett eftersatt underhåll av bryggor och annan utrustning i fritidsbåtshamnarna.
Vad gäller nivån på båtplatsavgifterna i fritidsbåtshamnarna i Oxelösund säger Pär Björkänge att Promarina ligger på en marknadsmässig nivå, fullt jämförbar med andra privata aktörer. Han menar att det inte går att jämföra Promarinas båtplatsavgifter med avgifterna i kommunala hamnar och hos båtklubbar, där förutsättningarna är annorlunda.
– I kommunala hamnar subventioneras avgifterna med skattemedel och hos båtklubbar förekommer ofta ett stort ideellt arbete som sänker kostnaderna, säger Pär Björkänge, som är medveten om de senaste årens trend att allt fler båtägare sagt upp sina båtplatser i Promarinas hamnar i Oxelösund och flyttat sina båtar till andra fritidsbåtshamnar.
– Det är tråkigt att kunder väljer andra aktörer, jättetråkigt, säger Pär Björkänge.
Kritiken mot bristande underhåll i fritidsbåtshamnarna känner Pär Björkänge inte heller igen sig i.
– Jag upplever inte att vi att vi slarvar med underhåll och service i hamnarna i Oxelösund. Vi har en mycket kompetent hamnkapten där som jobbar med underhållet hela tiden. Jag upplever att vi är väldigt lyhörda, går något sönder lagar vi det omedelbart, säger Pär Björkänge.
Promarinas vd säger att han kan hålla med om att det inte skett några investeringar i fråga om att byta ut bryggor och motsvarande, och förklarar att det beror på de prioriteringar som gjorts sedan Promarina skrev arrendeavtalet för fritidsbåtshamnarna 2009.
– När avtalet skrevs hade Promarina en dialog med Oxelösunds kommun om vad som var viktigast att satsa på och vi var då överens om att det framför allt var gästhamnen som var viktig. Där har vi gjort enorma investeringar och har nu fått stanna upp för att samla nya ekonomiska krafter, säger Pär Björkänge.
Verksamheten i gästhamnen fungerar mycket bra, menar Pär Björkänge, och tillägger att alla gästundersökningar där visar att båtgäster känner sig väl bemötta.