En efter en lägger de till bredvid varandra i Oxelösunds gästhamn. Storebroklubben har utsett Oxelösund till startpunkten för årets eskader vilket innebär att 40 fritidsbåtar modell större och dyrare ligger här till onsdag förmiddag då de åker vidare till Gryt.

– Vi gör det här varje år. Målet är Västervik där det gamla Storebrovarvet ligger. Båtarna tillverkas inte längre, men det blir som att komma hem för båtarna, berättar Annelie Andersson som är sekreterare i klubben.

Själv har hon inte långt till samlingsplatsen. Sommarstället på Hasselö är inte många sjömil härifrån, men den utflyttade Nyköpingsbon berättar att det kommer båtar långväga ifrån.

Artikelbild

– Vi samlas här i kväll, har lite aktiviteter, äter middag tillsammans och fortsätter i morgon. Det är 28:e året i rad vi gör det här nu, säger hon.

På Lasse och Susanne Rüdéns akter hänger en kruka med mynta, basilika och dragon.

– Man lär sig vad det går att få tag på och vad som är bra att ta med sig under några veckor till sjöss, säger Susanne medan hon viker strumpor och lagar stuvade makaroner och köttbullar.

– Det är till ungdomarna som hjälper till att lotsa in resten av de 40 båtarna, berättar hon.

Artikelbild

Livet till sjöss har sin gilla gång – men definitivt något bekvämare än för de flesta båtsemestrare. Inuti båten andas det lyx med några år på nacken. Mahogny, inbyggd videobandspelare och ismaskin. Många Storebrobåtar såldes utomlands till rika människor när det begav sig. Nuförtiden är det enligt Lasse och Susanne andra båtar som gäller för de med riktigt mycket pengar. Och fler och fler Storebrobåtar har hittat hem till Sverige igen.

– Den här såldes till Ryssland som ny och ägdes sedan av en svensk i Turkiet, men var lite för stor för att användas som dagtursbåt där och då hittade den till oss, säger Susanne Rüdén.

Artikelbild

Rejäla fritidsbåtar på besök. Storebroklubben har Oxelösund som startpunkt för sin årliga eskader.

Att det är ett dyrt sätt att tillbringa sin lediga tid på sticker de inte under stol med, men menar att det inte längre handlar om några extrema pengar.

– Båtarna här kostar nog mellan 500 000 och sex miljoner. Driften per år motsvarar ungefär en Thailandsresa för en hel familj. Det här är mest av allt en veteranbåtsklubb, den nyaste är från 2003, och så många nyare modeller finns inte. Många av båtarna börjar bli så gamla att de måste skötas om ordentligt. Vi träffas och hittar reservdelar och kommer på lösningar. Det är ett stycke svensk varvshistoria, säger Lasse Rüdén som även är ordförande i Storebroklubben.

Artikelbild

Livet pågår även i en lyxbåt. Susanne Rüdén viker tvätt efter två veckor till sjöss.

– Men det gäller att hela familjen gillar det och att man ägnar fritiden åt båtlivet. Vår säsong börjar i april och slutar i oktober.