En oxelösundare köpte en dÄ sex Är gammal bil frÄn en bilfirma i Stockholm i början av 2019. Strax efter köpet började problemen. Verkstadsbesök pÄ verkstadsbesök följde och till slut fick hela vÀxellÄdan bytas. Under tiden försökte oxelösundaren och dennes anhöriga nÄ bilfirman som sÄlt bilen. Först via telefon utan att lyckas. Sedan genom att helt enkelt Äka upp till bilfirman men dÄ bara för att konstatera att det var stÀngt.
Efter att en anhörig skickat ett sms till bilfirman ringde de upp, men dÄ var redan bilen reparerad pÄ en verkstad. Bilfirman menade dÄ att de borde ha fÄtt chansen att sjÀlva ÄtgÀrda felet pÄ bilen de sÄlt och att det framgick pÄ deras hemsida att man skulle anvÀnda sms eller mail för att nÄ dem.
Nu har AllmÀnna reklamationsnÀmnden, ARN, kommit med sitt beslut. De anser att bilfirman bör ersÀtta oxelösundaren för reparationskostnaderna som dennes försÀkringsbolag inte tÀckte: dryga 29 000 kronor.
"Med hÀnsyn till bilens pris, Älder och körstrÀcka har NN haft rÀtt att förutsÀtta en normalt fungerande vÀxellÄda", skriver de i sitt beslut dÀr de rekommenderar bilfirman att ersÀtta oxelösundaren.
ARN anser Àven att bilÀgaren gjort det som kan förvÀntas av honom för att komma i kontakt med bilfirman.
"Utredningen visar att NN har försökt ringa bolaget utan att fÄ svar. Han har vid kontakt med sitt försÀkringsbolag blivit hÀnvisad att lÀmna in bilen till en verkstad", skriver de.