PremiĂ€rvisning av MĂ€lartĂ„g – titta in i framtidens regionaltĂ„g

Under onsdagen var det premiÀrvisning pÄ Stockholms centralstation för det nya MÀlartÄget som frÄn och med 2019 sÀtts in i trafik pÄ linjerna Svealandsbanan, Sörmlandspilen, Nyköpingsbanan och Uven. Tidningen var pÄ plats.

Övrigt2018-02-06 10:00

– För sörmlĂ€nningarna kommer det innebĂ€ra moderna, komfortabla och sĂ€kra tĂ„g. Det ska gĂ„ fortare och bli mer tur-tĂ€tt. För dagpendlare Ă€r förutsĂ€gbarheten vĂ€ldigt viktig. Att jag kan lita pĂ„ att tĂ„get gĂ„r nĂ€r de ska och att jag kommer hem nĂ€r jag ska. Det hĂ€r kĂ€nns vĂ€ldigt bra, sĂ€ger Monica Johansson (S), finanslandstingsrĂ„d i Sörmland.

Totalt Ă€r 33 stycken dubbeldĂ€ckartĂ„g bestĂ€llda frĂ„n schweiziska Stadler och byggs pĂ„ företagets fabrik i Schweiz. Modellen, Stadler Dosto MĂ€lartĂ„g, Ă€r en variant av tĂ„get Stadler Dosto/Kiss som körs i Schweiz, Tyskland, Österrike och Luxemburg. MĂ€lartĂ„gen har anpassats sĂ€rskilt till MĂ€lardalen och Ă€r konstruerade för att klara 40 minusgrader och 80 centimeters snödjup pĂ„ spĂ„ren. För att klara detta Ă€r de bland annat utrustade med stora snöplogar, golv- och vĂ€ggvĂ€rme.

Varje tÄg bestÄr av fyra dubbeldÀckade vagnar och har en kapacitet pÄ 333 sittande passagerare (357 inklusive fÀllstolar). Topphastigheten ligger pÄ 200 km/h. TÄget Àr utrustat med ljuddÀmpande och halkfria mattor, luftkonditionering och wifi. Alla platser har individuella lÀslampor och dubbla eluttag. Under respektive sittplats finns förvaringsutrymme stort nog för en normalstor kabinvÀska. De nya tÄgen kommer Àven erbjuda möjligenheten att ta med cykeln.

TÄgen Àr tÀnkta att tas i trafik med start under sommaren 2019 och sedan successivt fasas in under 2020 och 2021. Under onsdagen premiÀrvisades ett första exemplar pÄ Stockholms centralstation. Först ut i infasningen av de nya tÄgen Àr Svealandsbanan.

– Sörmland satsar mest i hela den hĂ€r tĂ„gsatsningen och eftersom vi har de Ă€ldsta lokdragna tĂ„gen sĂ„ Ă€r det viktigt att vi fĂ„r ta del av de nya tĂ„gen. Först ut Ă€r Svealandsbanan. Eskilstunaborna och StrĂ€ngnĂ€sborna Ă€r verkligen vĂ€rda det, sĂ€ger Monica Johansson.

FrÄn och med december 2019 kan Eskilstunaborna förvÀnta sig bÄde fler tÄg och kortare restider.

– Vi gĂ„r upp pĂ„ 22–23 avgĂ„ngar mellan Eskilstuna och Stockholm per riktning vardagar. En utökning frĂ„n dagens 19. Vi fĂ„r dĂ„ 30-minuterstrafik i bĂ„da riktningarna mellan Eskilstuna och Stockholm. Idag har vi bara 30-minuterstrafik in mot Stockholm. Vad gĂ€ller restider sĂ„ strĂ€var vi efter 60-minutersresor. Idag ligger vi nĂ„gonstans runt 68 minuter, sĂ€ger Göran Gullbrand, ansvarig för trafik och infrastruktur pĂ„ MĂ€lab.

Efter Svealandsbanan Àr det Sörmlandspilens tur. DÀr kommer de nya tÄgen mot slutet av 2019, följt av Nyköpingsbanan och Uven 2020.

¬– För Sörmlandspilen utökar vi inte utbudet. Det har vi redan gjort. Vinsten blir frĂ€mst tillgĂ€ngligheten för alla resenĂ€rer med rullstolar, barnvagnar och liknande. Det blir nya tĂ„g med god komfort för resenĂ€rer som vill utnyttja tiden till jobb.

– Nyheten för Nyköping Ă€r att vi ska försöka fĂ„ till 30-minuterstrafik mellan Nyköping och Stockholm. Idag Ă€r det i grunden en timmesstruktur. 45 minuter pĂ„ morgonen. PĂ„ grund av den kurviga banan kan vi inte utnyttja hastigheten fullt ut sĂ„ det blir inte samma restidsförkortning. TĂ„gen Ă€r dock vĂ€ldigt snabba i acceleration och inbromsning jĂ€mfört med gamla tĂ„g. DĂ€r hĂ€mtar man en viss restidsvinst.

De nya tÄgen

‱ Fyravagnars dubbeldĂ€ckartĂ„g av typen Stadler DOSTO MĂ€lartĂ„g

‱ LĂ€ngd ca 105 meter (motsvarande SL:s pendeltĂ„g X60 och SJ:s snabbtĂ„g SJ3000)

‱ Inredning anpassad för arbets- och vardagsresor med restider pĂ„ 1-2 timmar. Komfortabla stĂ€llbara stolar med arbetsbord, eluttag, lĂ€slampa, bagageutrymme och wifi

‱ Luftkonditionering, golv- och vĂ€ggvĂ€rme

‱ 333 fasta sittplatser per tĂ„g (+24 fĂ€llstolar)

‱ Möjlighet att sammankoppla och köra upp till fyra tĂ„g. Trafiken planeras bedrivas med enkla eller dubbla tĂ„gsĂ€tt.

‱ Maxhastighet 200 km/h vilket de kan uppnĂ„ pĂ„ Svealandsbanan mellan SödertĂ€lje och Stockholm, dock inte pĂ„ Nyköpingsbanan som Ă€r för kurvig.

‱ Kortare inbromsnings- och accelerationsförmĂ„ga Ă€n föregĂ„ngare, vilket innebĂ€r att restiden kortas

‱ Generöst med flexyta – fĂ€llbara stolar möjliggör för större bagage samt cyklar

‱ Tre toaletter, varav en anpassad för resenĂ€rer med funktionsnedsĂ€ttning

‱ TjĂ€nstekupĂ©, förarhytt enligt europeisk norm (EUROCAB) med alkolĂ„s och förarhyttsdörrar

KĂ€lla: MĂ€lab

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!