â För sörmlĂ€nningarna kommer det innebĂ€ra moderna, komfortabla och sĂ€kra tĂ„g. Det ska gĂ„ fortare och bli mer tur-tĂ€tt. För dagpendlare Ă€r förutsĂ€gbarheten vĂ€ldigt viktig. Att jag kan lita pĂ„ att tĂ„get gĂ„r nĂ€r de ska och att jag kommer hem nĂ€r jag ska. Det hĂ€r kĂ€nns vĂ€ldigt bra, sĂ€ger Monica Johansson (S), finanslandstingsrĂ„d i Sörmland.
Totalt Ă€r 33 stycken dubbeldĂ€ckartĂ„g bestĂ€llda frĂ„n schweiziska Stadler och byggs pĂ„ företagets fabrik i Schweiz. Modellen, Stadler Dosto MĂ€lartĂ„g, Ă€r en variant av tĂ„get Stadler Dosto/Kiss som körs i Schweiz, Tyskland, Ăsterrike och Luxemburg. MĂ€lartĂ„gen har anpassats sĂ€rskilt till MĂ€lardalen och Ă€r konstruerade för att klara 40 minusgrader och 80 centimeters snödjup pĂ„ spĂ„ren. För att klara detta Ă€r de bland annat utrustade med stora snöplogar, golv- och vĂ€ggvĂ€rme.
Varje tÄg bestÄr av fyra dubbeldÀckade vagnar och har en kapacitet pÄ 333 sittande passagerare (357 inklusive fÀllstolar). Topphastigheten ligger pÄ 200 km/h. TÄget Àr utrustat med ljuddÀmpande och halkfria mattor, luftkonditionering och wifi. Alla platser har individuella lÀslampor och dubbla eluttag. Under respektive sittplats finns förvaringsutrymme stort nog för en normalstor kabinvÀska. De nya tÄgen kommer Àven erbjuda möjligenheten att ta med cykeln.
TÄgen Àr tÀnkta att tas i trafik med start under sommaren 2019 och sedan successivt fasas in under 2020 och 2021. Under onsdagen premiÀrvisades ett första exemplar pÄ Stockholms centralstation. Först ut i infasningen av de nya tÄgen Àr Svealandsbanan.
â Sörmland satsar mest i hela den hĂ€r tĂ„gsatsningen och eftersom vi har de Ă€ldsta lokdragna tĂ„gen sĂ„ Ă€r det viktigt att vi fĂ„r ta del av de nya tĂ„gen. Först ut Ă€r Svealandsbanan. Eskilstunaborna och StrĂ€ngnĂ€sborna Ă€r verkligen vĂ€rda det, sĂ€ger Monica Johansson.
FrÄn och med december 2019 kan Eskilstunaborna förvÀnta sig bÄde fler tÄg och kortare restider.
â Vi gĂ„r upp pĂ„ 22â23 avgĂ„ngar mellan Eskilstuna och Stockholm per riktning vardagar. En utökning frĂ„n dagens 19. Vi fĂ„r dĂ„ 30-minuterstrafik i bĂ„da riktningarna mellan Eskilstuna och Stockholm. Idag har vi bara 30-minuterstrafik in mot Stockholm. Vad gĂ€ller restider sĂ„ strĂ€var vi efter 60-minutersresor. Idag ligger vi nĂ„gonstans runt 68 minuter, sĂ€ger Göran Gullbrand, ansvarig för trafik och infrastruktur pĂ„ MĂ€lab.
Efter Svealandsbanan Àr det Sörmlandspilens tur. DÀr kommer de nya tÄgen mot slutet av 2019, följt av Nyköpingsbanan och Uven 2020.
ÂŹâ För Sörmlandspilen utökar vi inte utbudet. Det har vi redan gjort. Vinsten blir frĂ€mst tillgĂ€ngligheten för alla resenĂ€rer med rullstolar, barnvagnar och liknande. Det blir nya tĂ„g med god komfort för resenĂ€rer som vill utnyttja tiden till jobb.
â Nyheten för Nyköping Ă€r att vi ska försöka fĂ„ till 30-minuterstrafik mellan Nyköping och Stockholm. Idag Ă€r det i grunden en timmesstruktur. 45 minuter pĂ„ morgonen. PĂ„ grund av den kurviga banan kan vi inte utnyttja hastigheten fullt ut sĂ„ det blir inte samma restidsförkortning. TĂ„gen Ă€r dock vĂ€ldigt snabba i acceleration och inbromsning jĂ€mfört med gamla tĂ„g. DĂ€r hĂ€mtar man en viss restidsvinst.