Skolan som uppmuntrar till engagemang

Mitt i den sörmländska skärgården får eleverna lära sig att de, med rätt kunskap, kan rädda Östersjön. Att det trots stora problem inte är för sent. I år firar Naturskolan på Sävö 15 år.

Foto: Fotograf saknas!

SÄVÖ2015-06-10 06:56

– Jag har hittat en slajmklump under en sten, vad är det?

Iklädda vadarstövlar och flytväst och med hjälp av vattenkikare har Kevin Makkinje och hans klasskamrater plockat upp växter och djur som ska artbestämmas. Blåstång, grönslick, blåmusslor och pungräkor är några arter som hittas.

Klassen stortrivs.

– Det är jätteintressant! Det finns så många olika arter, säger Kevin Makkinje.

– Och alla ser så olika ut, säger Maria Gabrielsson i samma arbetsgrupp.

Det är klass 5-6 i Nävekvarns skola som är ute på Sävö för en sista gemensam resa innan sexorna försvinner till andra skolor. Två dagar tillbringar de på ön där de umgås, badar och lär sig om miljö, forskning och havet.

– Tanken med Naturskolan är att väcka intresset, säger läraren Karin Anklev som var med och startade den för 15 år sedan.

När många tillbringar mer tid framför en skärm och mindre ute i naturen är Naturskolan extra viktig, tycker hon.

– Tyvärr har vi en trend i samhället där barn och ungdomar rör sig ute allt mindre. Och vi vuxna är inte bättre vi.

Den här dagen ska eleverna lära sig om näringskedjan och vilken roll olika växter och djur har i systemet.

– Annars är det mycket snuttifiering i skolan. På det här sättet får eleverna ett sammanhang.

Nävekvarnsklassen kan redan mycket om Östersjön och de problem som innanhavet dras med. Under genomgången påpekar Karin Anklev att trots växande problem med exempelvis plastskräp i havet och övergödning finns det mycket som kan göras.

– Om vi har kunskap om problemet och gör något åt det så kan vi göra så att Östersjön mår bättre.

Som exempel tar hon förbudet mot miljögifter som DDT och PCB som har gjort att havsörnar återigen flyger i skärgården.

När artbestämningen är klar vid strandkanten väntar undersökningar av fynden i mikroskop, dissekering av fisk och sammanställning av dagens arbete.

Genom att eleverna kommer ut i naturen, ser problem och möjligheter med egna ögon, tror Karin Anklev att engagemanget för miljön ökar.

– Om man får vara ute och uppleva naturen som barn kanske man som vuxen också bryr sig om den lite mer.

Fotnot: Slajmklumpen som Kevin Makkinje hittade innehöll snäck-ägg och lades tillbaka där den hittades.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om