Radiosymfonikerna exempelvis drog i gång med Gustav Mahlers ofantliga åttonde symfoni i onsdags inom ramen för Östersjöfestivalen i Stockholm.

Fyra av dem kom redan dagen därpå till Svärta kyrka och fick spela för en mycket stor publik. Där har det ju varit kvällsmusik varje torsdag hela sommaren med en stor blandning av kyrkligt och populärt, folkligt och djupsinnigt.

Att kyrkan bjuder på detta är förstås tacknämligt. Och den mycket stora uppslutningen i torsdags tyder på att den fyller ett stort behov.

Rent tekniskt med renspelning och så var inte allt på topp hundra denna gång, och vi fick veta att stämskruvarna inte alltid blir på humör en varm och torr sommar som denna. Men det allra mesta var valt med omsorg om att det skulle klinga ut väl i denna kyrkas rymliga efterklang.

Andantet ur Mozarts lilla divertimento nr 1 inledde lugnt inbjudande och vänligt. Och välkänt medan fortsättningen med en duett för kontrabas och violin var åt det unika hållet, men både dansant och sångbart och ganska ryskt romantiskt så som det låter om Glière.

Inledningen på Mozarts duett för fiol och altfiol visade hur det unga geniet kunde stämfläta och spela ut instrumenten mot varandra så att både Per Sporrong och Håkan Olsson fick ta fram det virtuosa ur sina instrument.

Kvällens bästa musik blev ändå som väntat av JS Bach. Säkert finns det sådana som spelar cellosviterna ännu mer bedövande skickligt, men det var lätt att tycka om och vila i Helena Nilssons version av de tre satserna ur den första i G-dur för inlevelsen och andakten och det till synes enkla i flödet.

Tack också sedan för slutet med temat och ett antal av Goldbergvariationerna, för det avklarnat inåtvända och för det mer extravaganta. Och för det lugna slutet. Allt detta till tröst för fler än den sömnlöse Johann Gottlieb Goldberg som beställde musiken.

Kvällen hade för min del gärna fått sluta där. Men som extranummer fungerade finalen till Arenskijs kvartett ändå som sammanfattning i romantiskt moll-allvar men mest som fugerad energispruta framåt i vardagar som kommer.