Färre än beräknat på flygdagen

Arrangörerna hade hoppats på 8 000 åskådare till flygets dag. Det blev inte ens hälften. "Det är för lite" suckade Urban Nyblom från delarrangören Nyköpings automobilsällskap.

Piloter redo för uppvisningsflygning frv: Tommy Hansson, Magnus Borg, Alf Ingesson Thoor, Tobias Andersson, Curt Cronerud.

Piloter redo för uppvisningsflygning frv: Tommy Hansson, Magnus Borg, Alf Ingesson Thoor, Tobias Andersson, Curt Cronerud.

Foto: Tommy Kägo

SKAVSTA2019-09-01 16:20

Det hördes vida omkring när helikoptrar hovrade, när en Vampire J28 drog på sin jetmotor och när Rolls-Royce Griffon testkördes. Det lät för flygentusiasterna som ljuv musik i öronen.

Piloterna var dock lite bekymrade. Kraftig vind skulle göra det svårt för formationsflygning, trodde Curt Cronerud, som började sin bana på F11 en gång i tiden innan han i över tre decennier flög SAS.

– Det kan bli jobbigt i dag. Vi får se om det går, sa han.

Men visst fungerade det utmärkt när han och bland annat Tommy Hansson, Nyköping, tog sina Saab Safir upp i luften.

Benny och Berit Lind från Märsta satt i skuggan under en björk.

– Vi väntar på att flygen ska upp och leka, sa Berit Lind.

PO Asplund, Nyköping, och Leif Pettersson, Oxelösund, hade tagit hjälp av en vägg, som ryggstöd. De brukar åka på flyguppvisningar. De och flera andra reagerade dock på entrépengen, 250 kronor. 100 kronor dyrare än för två år sedan vid senaste flyguppvisningen.

– Det var en rejäl höjning, konstaterade PO Asplund.

– Men förmodligen nödvändig, fyllde Leif Pettersson i.

Det kostar att ta hit alla flyg och piloter.

Kanske avskräckte biljettpriset många från besök. Entrévärdarna uppskattade att 2 500 betalat, barn under 15 gick gratis, vilket torde betyda att cirka 3 500 var på plats.

Förutom flyg utfördes en ceremoni. Flygvapnet lät överlämna F11:s fana till F11-museet efter att fört en undanskymd tillvaro på ett lager.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om