– Jag ser inspektionen som en kvalitetssäkring, säger Tina Johansson, skolans rektor sedan ett och ett halvt år.
Inför granskningen har eleverna i femman, vårdnadshavare och pedagoger svarat på omfattande anonyma enkäter. De används som underlag för Skolinspektionens kontroll.
– Mest glad är jag över elevernas uppfattning, att de får hjälp och stöd av sina lärare och känner sig trygga på skolan, säger Tina Johansson.
Enkäten visar att lärarna är nöjda med sin chef. Värdet för det pedagogiska ledarskapet ligger skyhögt över genomsnittet bland de deltagande Nyköpingsskolorna.
– Rektorn var faktiskt en av anledningarna till att jag började jobba här. Jag fick ett bra intryck, hon är tydlig, entusiasmerande och inte rädd att ta tag i det som behöver göras. Man vet var man har henne, säger specialpedagogen Lotta Bardun.
Vad som däremot inte imponerade på Lotta var de slitna och nedgångna lokalerna och den unkna lukten som slog emot henne då hon först kom till skolan. Men nu får Jönåkers skola en ordentlig invändig ansiktslyftning. Väggarna målas, det läggs nya golv. De nya innerdörrarna har trevligt runda fönster och en del nya möbler har köpts in. Just nu är det lite kallt i korridorer och klassrum - isvindarna sveper in när de gamla fönstren åker ut och ersätts av nya energisnåla. Både lärare och elever är nöjda med att det nu blir ljust, fräscht och fint på den gemensamma arbetsplatsen.
– Det här är en lugn och skön skola. Utbildningen är bra och det är inte mycket bråk, säger elvaåriga Alicia Lindström.
Femmorna på Jönåkers skola har ett bättre värde än genomsnittet på frågan om studiero i den omfattande enkäten.
Simon Johansson kommer från Ålberga och är en av dem som fick byta skola och börja resa när mellanstadiet i Ålberga avvecklades år 2012. Nedläggningen orsakade stora protester men Simon tycker att det blev ganska bra.
– Vi var bara några stycken i min klass i Ålberga. Det var svårt att skaffa kompisar i sin egen ålder, säger Simon.
Han tycker att det är roligast med slöjd och idrott och NO-ämnena och vet vad han vill jobba med i framtiden.
– Jag ska bli civilingenjör. Jag har alltid gillat att bygga med lego.
En del i den omfattande skolenkäten speglar hur skolorna tar hand om elever som snabbt klarar målen och behöver extra utmaningar. På Jönåkers skola svarar eleverna att det finns svårare uppgifter och extrafrågor att ta itu med. Och de gillar att få omdömen.
– För om man är missnöjd men läraren säger tvärtom blir man glad, säger Simon. Och även om det inte gått så bra i ett ämne står det alltid en bra sak i omdömet.
De 20 vårdnadshavare som svarat på skolenkäten verkar på flera områden vara något mindre nöjda än genomsnittet i Nyköping. Det gäller till exempel på frågor gällande grundläggande värden på skolan. Utvecklingssamtalen får däremot beröm.
– På utvecklingssamtalen visar vi upp våra ämnen för föräldrarna. Och så är det alltid fika, det är sexorna som bakat brödet på hemkunskapen, upplyser Felicia Karlsson.
NYFIKEN PÅ HUR DET SER UT PÅ DIN ELLER DITT BARNS SKOLA?
Här är alla resultaten: http://siris.skolverket.se/siris/f?p=SIRIS:83:0::NO:::