Inspirerade av kollegor i Norrköping har de båda lärarfacken Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund gjort en omfattande enkät bland medlemmarna i Nyköping. 628 personer har svarat på frågor om bland annat arbetstakt, arbetets innehåll och arbetsledning.
Resultaten är särskilt allvarliga bland förskollärarna, säger Christer Wesström. Allt högre krav ställs på dokumentation och pedagogiska verksamhet samtidigt som den tid som egentligen behövs för planering ofta fryser inne.
De senaste åren har det skett stora förändringar i skolan, både nationellt och lokalt. Det har kommit nya läroplaner, tidigare betyg och nya betygsskalor. Nyköpings kommun har försett eleverna från mellanstadiet och uppåt med personliga datorer. Men pedagogerna som svarat på den fackliga enkäten är uppenbart missnöjda och känner sig dåligt förberedda inför de många nyordningarna. Bara 30 procent av dem som svarat säger att de alltid eller oftast får utbildning i god tid när det sker några förändringar inom deras arbetsområde.
– Kompetensutvecklingen släpar efter, säger Christer Wesström.
Bara en femtedel av dem som svarat på enkäten tycker att de oftast kan ta en paus för att prata med någon eller tänka på något annat. En av fem hinner inte med sitt arbete under ordinarie arbetstid. Bristen på positiv feedback är också något som oroar. Hälften av dem som svarar får aldrig eller bara ibland erkänsla för sitt arbete av arbetsledningen.
Lena O´Connor och Christer Wesström tror inte att lärarnas arbetsmiljö generellt sett är sämre i Nyköping än på andra håll.
– Det är nog ingen större skillnad. Lärare är engagerade och vill utvecklas men nu behöver vi få lite lugn och ro.